per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
9
29
50507
Research/Original/Reqular Article
بررسی تاریخنگاری یعقوبی به لحاظ منابع
The Study of Yaqubi`s Historiography with Respect to Resources
علی بیات
abayat@ut.ac.ir
1
زهره دهقان پور
2
استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران
بررسی کارنامۀ تاریخ نگاری اسلامی، مطالعۀ موردی آثار مورخان مسلمان به روش استقرایی را میطلبد تا بتوان فرآیند پیدایش، شکلگیری، رشد، توسعه و سرانجام رکود آن را نشان داد. یعقوبی که در قرن سوم هجری میزیست از بنیان گذاران سنت تاریخ نگاری اسلامی در مرحله تدوین جوامع تاریخی در موضوع تاریخ عمومی جهان با رویکرد فرهنگی است. موضوع اصلی این نوشتار شناسایی منابع اطلاعات تاریخ فرهنگ عمومی جهان تا قرن سوم است که مورد استفاده یعقوبی قرار گرفته است و اثبات این فرضیه که او در میان مورخان مسلمان با محوریت بخشیدن به قرآن و تکیه بر عنصر عقل نخستین گام استوار را در ارائه طرح تاریخ نگاری جهانی فرهنگ برداشت.
Investigating the heritage of the Islamic historiography requires case studies of Muslim historian`s works in an inductive way so as to be able to show the process and procedure of its appearance, formation, development and finally its stagnancy. The development of Islamic historiography has occurred through the three following stages: the first century, the stage of oral narration; the second one, the stage of collection and writing; and the third century, the stage of compilation and formulation of historical resources of different topics in diverse approaches. Yaqubi who lived in the third century was among the founders of the school of Islamic historiography in the stage of formulating general history of the world with a cultural approach. The basic subject of this paper is to recognize resources of the history of world`s general culture until the third century, which has been used by yaqubi. Moreover, this paper seeks to prove the hypothesis that by pivoting on quran and reling on wisdom, he has firmly taken the first step in presenting the pattern of universal history of culture among the Muslim historians.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50507_78520217a6901cf873a8e8c8a7ade954.pdf
تاریخ نگاری اسلامی
تاریخ یعقوبی
منابع شفاهی
منابع مکتوب
Islamic Historioghraphy
Yaqubi`s history
Oral resources
Written Resources
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
31
51
50509
Research/Original/Reqular Article
اندیشه غالب بر نوشتههای تاریخی دورۀ سلجوقی در ایران: کلام اشعری و حکمت عملی
The Predominant Thought in Historical Texts during Seljuq Period in Iran: Ash'ari Theology and Practical Wisdom
پروین ترکمنیآذر
ptorkamanyazar@gmail.com
1
دانشیار پژوهشکده تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران
از ویژگیهای تاریخنگاری دوره سلجوقی، جمع میان کلام اشعری و حکمت عملی ایرانیان پیش از اسلام است. از سویی احیای اندیشه سیاسی ایرانشهری و تبیین آن به عنوان الگوی عملی سلاطین در دوره سلجوقی در کتابهای سیر الملوک و متون تاریخی تجلی یافت. از سوی دیگر نفوذ کلام اشعری در ایران با آغاز وزارت نظام الملک، به اوج رسید و نوشته اغلب مورخان این دوره را متأثر نمود. مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این مسائل است که چگونه و چرا دو اندیشه اشعری و حکمت عملی ایرانیان در تاریخ نگری مورخان این دوره ظاهر شد، آیا زمینه حضور و جمع میان دو تفکر نشان از تعادل و توازن دارد یا استحاله و یا غلبه یکی بر دیگری؟ تحقیق حاضر نشان خواهد داد، تاریخ نگری مورخان دوره سلجوقی، تجلیگاه برخی دیدگاههای مشترک دو تفکر بود. در برخی موارد دیگر مورخان این دوره موجد تحولی در اندیشههای ایرانیان پیش از اسلام و اسلامی کردن آن بودند و در مواردی فارغ از دیدگاههای اشعریان، برای تبیین جایگاه مستقل پادشاهان، از حکمت عملی ایرانیان سود جستند.
Aggregation of Ash'ari theology and pre-Islamic practical wisdom of Iranians is one of the characteristics of historiography during Seljuq Period. Indeed, the Iranshahri’s political thought had been revived and regarded as a practical model for Seljuq sultans in Siyar al-Muluk (Statesmanship manners of Kings) and historical texts. The beginning of the Nezam al-Mulk’s ministry was also the extremity of the Ash'ari theology in Iran and influenced most of the historical writings. This article is going to answer these questions: why and how two thoughts of Ash'ari and Iranian practical wisdom appeared in the historiography of this period. Do the presence and aggregation of two thoughts foreshadow a balance and counterpoise? Or it was a metamorphosis or the domination of one over another? The present survey will demonstrate that historical view of the historians during Seljuq period is marked by some collaborative views of these two thoughts. In some cases, the historians of the Seljuq period caused an evolution in pre-Islamic thought of Iranians and brought an Islamic sense to it. In some other cases, regardless of the Ash'ari’s views, they used the Iranian practical wisdom to clarify the status of independent kingdoms.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50509_ddf6e279c038d6a3acf15d8ae282f5a5.pdf
ایران
تاریخ نگاری
تاریخ نگری
حکمت عملی
سلجوقیان
کلام اشعری
Iran
Historiography
Historical view
practical wisdom
Seljuqs
Ash'ari theology
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
53
77
50510
Research/Original/Reqular Article
جغرافیای تاریخی سغد در دورۀ اسلامی
The Historical Geography of Sogdiana during Islamic Era
حبیب زمانی محجوب
zamani1358@gmail.com
1
کورش صالحی
ksalehi50@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
ایالت سغد به عنوان مهمترین ایالت ماوراءالنهر، به ویژه دو شهر بزرگ آن یعنی سمرقند و بخارا از تمدنی کهن و میراث فرهنگی درخشان برخوردار بود. هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، کوشانیان، هیاطله ، ترکان و ساسانیان در این منطقه حکومت کردهاند. در فاصله سقوط ساسانیان (652م) و فتح ماوراءالنهر توسط مسلمانان (نیمه دوم قرن اول هجری)، دولت شهرهای سغدی درخشیدند و میراث فرهنگی ساسانیان را به دوش کشیدند. در این زمان، سرزمین سغد به دو بخش سغد بخارا و سغد سمرقند تقسیم میشد. همزمان با ورود اسلام، اداره سرزمینهای ماوراءالنهر از جمله سغد، در دست فرمانروایان محلی بود که از استقلال نسبی سیاسی بهرهمند بودند و به سغدشاه، اخشید، ورخومان، طرخون و غورک نام بردار بودند. با تشکیل حکومت سامانیان (279- 389ق)، ایالت سغد یکپارچه زیر سیطره و امارت آنها درآمد. سغد تا روزگار مغولان پررونق بود اما پس از حمله مغول، اهمیت و جایگاه خود را از دست داد. عصر فترت حکومت تا برآمدن تیمور نیز ادامۀ روند خرابی این سرزمین بود .این نوشتار بر آن است تا با بیان جغرافیای تاریخی ایالت سغد، اوضاع طبیعی و پیشینۀ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن را بررسی کند.
Old province Sogdiana, comprising two major city states- Samarkand and Bukhara which had ancient civilization and brilliant cultural heritage, was the most important province of Transoxian. Achaemenids, Seleucids, Kushaniyan, Hayateleh, Turks and Sasanians rule in this region at a time. At the interval between fall of the Sassanid (652 A.D) and conquest of Transoxiana by Muslim (second half of the first century A.H), Sogdian cities states flourished and took Sassanid cultural heritage. At this time, Sogdiana was devided into Bokhara Sogdiana and Samarkand Sogdiana. At the time of Muslims entry, Transoxiana were ruled by local rulers who enjoyed relative political independence. They were named Soghdshah, Ekhshid, Warkhuman, Tarkhun and Ghurak. By formation of Samanian sovereignty, the states of Sogdiana went uniformly under their rule (279-389 A.H). Until the Mogul raid, Sogdiana was a splendid state, but after, it lost its important status. But in the time of Timur the interregnum continued. The presen article investigates natural situation and political, economic, social and cultural background of Sogdiana by presenting its historical geography.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50510_4c918a1c51f0b9aae466b6b62a32dc65.pdf
اخشید
بخارا
خراسان
سغد (صغد)
سمرقند
ماوراءالنهر
Ekhshid
Bukhara
Khurasan
Sogdiana
Samarkand
Transoxiana
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
79
101
50511
Research/Original/Reqular Article
کارکرد ابریشم و نقش بازرگانان ارمنی در اقتصاد و سیاست صفویان (از دورۀ شاه عباس یکم تا پایان حکومت صفویان)
The Function of the Silk and its Armenians Merchants in Safavids Economy and Politics(From the Shah Abbas I Period to the End of the Safavids)
ابوطالب سلطانیان
a-soltanian@guilan.ac.ir
1
استادیار دانشگاه گیلان
فراوانی تولید ابریشم و اهمیت آن به عنوان یک کالای صادراتی و استراتژیک، سبب اتخاذ سیاست انحصار آن توسط شاه عباس یکم (996-1038ق) و در پی آن بهکارگیری بازرگانان مجرّب ارمنی در اجرای این سیاست گردید. از این رو، این مسئله مطرح است که این سه عامل مرتبط (ابریشم، سیاست انحصار و بازرگانان ارمنی) چه تأثیری بر یکدیگر داشته و نقش آنها در اقتصاد و سیاست صفویان متأخر چه بوده است؟ برای بررسی دقیقتر این نقش، پس از نگاهی به کم و کیف تولید ابریشم، کوشش شده است تا علل اتخاذ سیاست انحصار ابریشم و نیز علل بهکارگیری بازرگانان ارمنی به مثابه مجریان این سیاست بررسی شود. بازرگانان ارمنی با تواناییهای خاص فردی و گروهی خود، توانستند بازار های نوینی برای ابریشم ایران در بازارهای جهانی بیابند. بر این اساس، بررسی سه عامل مرتبط مذکور در اقتصاد ابریشم نشان میدهد که آنها نه تنها بر روابط و سیاست خارجی ایران تأثیر گذاشتند، بلکه سبب گسترش بازرگانی خارجی، افزایش واردات پول و مسکوکات، برقراری موازنه در تجارت خارجی شده و موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی بازرگانان دست اندر کار ابریشم را نیز ارتقا دادند.
The mass production of Silk and its importance as goods exportable and strategic caused its monopoly by the Shah-Abbas I (996-1038 A.H.) and then the recruitment of the Armenians merchants in his monopoly. Therefore, the question is what function had the three related factors (Silk, Monopoly politics and Armenians) in Safavids economy and politics. For a careful investigation, after a review of the Silk production, this article is going to study the causes of adoption of the monopoly politics and the role of Armenians in its performance. The Armenians, as an experienced trader people, were able to find the new Markets for Silk in all around the World. Hence, the investigation and evaluation of their activities in this field form another part of this study. In the end, the situation of the Silk trade and Armenians merchants will be investigated until the fall of the Safavid dynasty in 1722. On the whole, study of the three mentioned factors shows that they affected Safavids foreign economic- political relations, developed external trade, increased import of the monay and coins and brought about the foreign trade in a balance.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50511_18f73bfc481ca57767ac2b6ab9ef04e5.pdf
ابریشم
بازرگانان ارمنی
تجارت خارجی
سیاست انحصار
صفویان
Silk
Monopoly politics
Armenians merchants
Foreign Trade
Safavids
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
103
121
50512
Research/Original/Reqular Article
نقش شیعیان در نسبنگاری عمومی
Shiite Role in General Genealogy
نعمتالله صفری فروشانی
emam.history@gmail.com
1
سید محمدرضا عالمی
smr.alemi@gmail.com
2
استادیار جامعة المصطفی العالمیة، قم
دانشجوی دکتری جامعة المصطفی العالمیة، قم
شیعیان در نسبنگاری عمومی نقشی برجسته داشتند و از پیشروان این علم بودند. آنان با استفاده از منابع شفاهی چون نقل از نسبدانان نخستین و گفتگو با عالمان و شیوخ قبایل و نیز منابع مکتوب چون کتب پیشینیان، کتیبهها و سنگ قبرها، به ثبت انساب اقدام کردند. نوشتههای نسبنگاران شیعی به ویژه ابن کلبی از منابع اصلی نسبنگاران بعدی اعم از شیعه و سنی بوده است. همچنین کتاب الاکلیل همدانی که نوآوری خاصی در استفاده از منابع دست اول چون کتیبهها و سنگ قبرها در انساب نگاری دارد از این دست آثار است. این نوشتار ضمن بررسی تألیفات مهم و اساسی شیعیان در نسبنگاری عمومی به نقاط برجسته و تأثیرگذار آنها در این حوزه میپردازد و از میزان سهمشان در این دانش سخن میگوید.
The Shiites role in the general genealogy in which they have engaged to all Arabs genealogies, all of the northern (Adnanids) and southern (Qahtanids), Koreyshite, Talibids, Abbasids and Omayyad, is basic. They were pioneers of this science and started to write genealogies through sources like early genealogists, interview with scholars and elders of the tribes, predecessors’ books, inscriptions and epitaph. Their books, especially Bin Kalbi’s books have been useful for both Shiite and Sunni genealogists. Al-Hamadani’s book, Al-Eklil, however was been ignorant, has especial innovation in usage of early sources like inscriptions and epitaph in the genealogy field. This survey, beside analysis of Shiite important and basic works in the general genealogy, attempts to explain the prominent and efficient points of these works in this field.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50512_3f53bd24c467ae0e820e95c0d023afcb.pdf
شیعیان
نسب نگاران
نسب نگاری عمومی
منابع نسب نگاری
Descents
Genealogist
genealogy
Shiite
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
123
144
50513
Research/Original/Reqular Article
آغاز حرفۀ وراقت در میان مسلمانان
The Beginning of Wiraqah among Muslims
مهدی مجتهدی
tarikhname@gmail.com
1
احمد بادکوبه هزاوه
2
محسن معصومی
mohsen1238@gmail.com
3
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران
استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران
وراقت به عنوان یکی از مشاغل رایج در میان مسلمانان، نقش مهمی در تولید و ترویج کتاب داشته است. به کسی که در این پیشه فعالیت داشت ورّاق گفته میشد. حال سؤال این است که حرفه وراقت چگونه آغاز شده است؟ از آنجا که بنا بر نظری مشهور، شروع ساخت کاغذ در میان مسلمانان مربوط به نیمه قرن دوم است؛ برخی از محققان معتقدند که وراقت با ورود اسیران کاغذ ساز چینی به سمرقند پس از نبرد طراز (134ق) شکل گرفته و کلمه وراقت از ورق به معنی کاغذ گرفته شده است. در مقابل نظری وجود دارد که ورود کاغذ را مدتها پیش از این تاریخ دانسته است. این نوشتار بر آن است تا با بررسی منابع و گزارشهای موجود، تصویری روشن از آغاز این شغل در میان مسلمانان به دست دهد و دو نظر مشهور در این باره را بازخوانی کند. به نظر میرسد به رغم ورود کاغذ در نیمه قرن دوم، ارتباطی میان این واقعه و آغاز وراقت وجود ندارد و وراقت در نیمه دوم قرن اول هجری شکل گرفته است.
Wiraqah as one of the common jobs among Muslims had an important role in producing and popularity of the Books. One who works in this Occupation have called Warraq (scribe, illuminator, bookbinder, etc. simultaneously). The first Question comes to mind on this profession is how the Wiraqah had begun as a job and who were the First Warraqs. According to a common view, making paper by Muslims was started in the Middle of the second Century A.H. So some scholars believe the Wiraqah was shaped by entrance of Chinese papermaker prisoners to Samarqand after battle of talas (751 A.D.) and the word Wiraqah is derivative from Waraq meaning paper. There is another view saying the entrance of paper happened some years earlier. This research tries to show a clear picture from the beginning of the profession among Muslims by studying the sources and remained reports and by restudying two mentioned views. Accordingly, in spite of proving that paper was entered to Muslim world in the middle of second century, there is no clear connection between this event and beginning of wiraqah. According to existed reports, wiraqah actually shaped in the second half of the first century A.H.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50513_6947bbc3e1bf3af692e0d308f9652f2c.pdf
وراقت
ورّاقان
کاتبان قرآن
کاغذ
ورق
مصحف
Wiraqah
Warraqs
Scribes of Quran
Paper
Waraq
Mushaf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
2228-7906
2645-5110
2011-09-23
44
2
145
173
50514
Research/Original/Reqular Article
بررسی میزان دقّت خروج از مرکز مدار زمین ـ خورشید در ادوار میانۀ اسلامی
The Accuracy of the Solar Eccentricities Measured during Islamic Medieval Period
سید محمد مظفّری
mozaffari@riaam.ac.ir
1
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه
در این پژوهش، سه روش اندازهگیری خروج از مرکز مدار زمین- خورشید در اخترشناسی باستان و ادوار میانه، یعنی روش فصول، روش اوساط بروج و روش سه نقطهای، معرّفی و میزان دقّت آنها از دو جنبه بررسی میشود: اوّل، محدوده دقّت ذاتی روش و حسّاسیّت آن به مقادیر ورودی و دوم، میزان دقّت از حیث بررسی موردی مقادیر تاریخی به دست آمده در ادوار میانه اسلامی. در جنبۀ نخست، چنین نتیجه شده است که میزان دقّت ذاتی هر روش از روش پیش از آن بیشتر است و وقوف منجمّان ادوار میانه بر این واقعیّت به جایگزینی هر روش بر روش متقدّم و لاجرم افزایش کاربرد روش سه نقطهای و تبدیل شدن آن به شیوۀ استاندارد تعیین خروج از مرکز منجر شده بوده است. در جنبۀ دوم، با بررسی نمونههای تاریخی میتوان دید که (1) چنانکه مورد انتظار است، میزان واگرایی و خطای میانگین نتایج حاصل از کاربرد روش فصول بیش از دو روش دیگر است؛ امّا (2) اگرچه میزان دقّت روش سهنقطهای بیشتر است، دقیقترین مقادیر مضبوط برای خروج از مرکز متعلّق به کاربرد روش فصول است؛ همچنین، (3) دقیقترین مقدار در ادوار میانه اسلامی متعلّق به اندازهگیری بیرونی در سال 385 یزدگردی/ 1016م بر اساس روش فصول و دقیقترین مقدار به کار رفته در زیجهای مشهور همان دوران متعلّق به الغ بیگ، در زیج سلطانی، است، در حالی که سه مقدار متعلّق به مروروذی، نیریزی و خازنی از کمترین میزان دقّت برخوردار بودهاند. (4) دقّت اندازهگیریها در ادوار میانۀ اسلامی بیش از میزان دقّت اندازهگیری کوپرنیک در اوایل سدۀ 16م بوده است.
Introducing three principal methods of determining the solar orbital eccentricity in the ancient and medieval astronomy (i.e., the method of seasons, of mid-signs, of three–points), the accuracy of the results obtained from each is being investigated. In doing so, two main goals have been targeted: (1) to determine the accuracy and the intrinsic limitation of each method with regard to their structural sensitivities to the input data; (2) to determine the accuracy of the historical magnitudes measured by each method for the solar eccentricity during the Islamic medieval period.
For the first, it has quantitatively been resulted that the method of three–points is the most accurate, while the method of seasons is the most sensitive. Being aware of this fact, the medieval astronomers attempted, with the passage of time, to substitute the more accurate method for the less accurate one. As a result, the method of three–points became the standard method of determining the solar eccentricity.
For the latter, comparing the historical values for the solar eccentricity with the true ones, it may be seen, as desired, that the mean errors and the divergences of the values resulted from the method of seasons are much more, while two other methods keep the results convergent and congruent. Nevertheless, the method of three points is of high accuracy, but, surprisingly, the most accurate recorded value for the solar eccentricity during Islamic period, measured by Abū Rayhān al-Bīrūnī in the year 385 Yazdigird 1016 A.D., comes from the method of season. The values attributed to Marwarūdhī and Nayrīzī, and that mentioned by Khāzinī are of less accuracy. The more accurate value adopted in the Islamic astronomical tables (Zīj literature) is of Ulugh Beg’s Sultānī Zīj. Nevertheless, the majority of the solar eccentricity measurements by the medieval astronomers are more accurate than that of Copernicus in the sixteenth century.
https://jhic.ut.ac.ir/article_50514_b151509a7f61081a3de2cc48462313d6.pdf
اخترشناسی دوره میانۀ اسلامی
الگوی خورشیدی
خروج از مرکز
روش اوساط بروج
روشسه نقطهای
روش فصل
Solar Model
Solar Eccentricity
Medieval Islamic Astronomy
Seasons Method
Mid- Signs Method
Three-Point Method