%0 Journal Article %T آموزش و نهادهای علمی نوین در مصر سده نوزدهم میلادی %J پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی %I دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران %Z 2228-7906 %A اسماعیلی, مهران %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 47 %N 2 %P 147-168 %! آموزش و نهادهای علمی نوین در مصر سده نوزدهم میلادی %K محمدعلی پاشا %K مصر سده سیزدهم/ نوزدهم %K نوسازی آموزشی %K نظام آموزشی %R 10.22059/jhic.2017.228590.653760 %X مصر جایگاه بلندی در آموزش علوم و معارف اسلامی و ادب عربی داشته و دانشمندان مسلمان مصری در پی‌ریزی اصول و مبانی آموزش اسلامی نقشی بسزا ایفا کرده‌اند. بسیاری از دانشمندان مسلمان از سرزمین‌های مختلف برای فراگیری دانش‌های دینی یا تکمیل آگاهی‌های خویش، راهی مصر می‌شده‌اند. با این همه، در سده سیزدهم/ نوزدهم و در پی قدرت‌گرفتن خاندان محمدعلی پاشا (حکـ : 1805/1220ـ 1849/1265) و کوشش برای تبدیل مصر به قدرتی منطقه‌ای، تحولاتی جدی در حوزه آموزش علوم در این سرزمین رخ داد و زمینه ورود نهادهای آموزشی و دانش‌های جدید به مصر فراهم شد و سنت­ها و نهادهای آموزشی مصر تحت تأثیر نظام آموزش غربی قرار گرفت. این پژوهش سعی دارد، کوشش‌های مصریان را برای نوسازی نظام آموزشی این کشور در سده سیزدهم/ نوزدهم، بررسی کند. %U https://jhic.ut.ac.ir/article_64234_52132f89d21ceedaad9e03f114de5846.pdf