دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The Religious Policies of Fatimid's Sunni Vizirs: Motivations, Aims and Waysسیاستهای مذهبی وزیران سنی مذهب فاطمیان: انگیزهها، اهداف و راهبردها112423521FAعلیرضااشتری تفرشیاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)احمدبادکوبه هزاوهدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101In the 2nd half of the 6th century A.H., when the Isma'ili Caliphate in Egypt was in the worst political situation, a series of political Sunni figures managed to reach the important position of Vizara some times. They, who were sympathetic towards the Sunni Caliphate of Abbasids in Baghdad and eventually made the Fatimid Caliphate to fall, during their Vizara for Fatimid dynasty, had to have the same and special religious policies in order to defense themselves in the political competition against their rivals in that field. The most important point of these religious policies was the benefits of having good and practical relationships with some outstanding Sunni clerics. Studying these relationships can help us to analyze and explain the roots of Sunni uprising to power in Egypt during the period of Fatimid's fall and Ayyubid's appearance.در نیم? دوم سد? ششم هجری، در حالی که خلافت شیعی فاطمیان در مصر ضعیفترین دوران حیات سیاسی خود را سپری میکرد، زنجیرهای از سیاستمداران سنی موفق شدند بارها به مقام بسیار مهم وزارت دست یابند. اینان که التزام و وابستگی فراوانی به اندیشه خلافت سنی عباسیان در بغداد داشتند و سرانجام نیز توانستند خلافت فاطمی را سرنگون سازند، مجبور بودند در راه بقای سیاسی و نیز هر چه ضعیفتر کردن رقیبان خود، سیاستهای مشابه و ویژهای را دنبال کنند که از مهمترین آنها یک رشته سیاستهای مذهبی بود. در صدر این سیاستهای مذهبی بهرهگیری سیاسی ـ اجتماعی از نفوذ عدهای از عالمان نامدار و ایجاد رابط? مثبت و دوسویه با آنها و نیز تلاش برای ایجاد زمینه مناسب فکری، اعتقادی و اجتماعی برای کسب قدرت بود. بررسی روابط محکم و هدفمند این سیاستمداران و آن عالمان مهمترین جنبههای چگونگی قدرت یافتن تسنن در مصر و پیدایش زمینههای مناسب برای به قدرت رسیدن ایوبیان را روشن میسازد.https://jhic.ut.ac.ir/article_23521_0ca2ca55486f39ade46348c6957b0c32.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The Role of Prominent Iranian Families in the
Interaction Process of two Islamic and
Iranian Cultures till 4th Hejira Centuryنقش خاندانهای برجسته‘ ایرانی در فرآیند تعامل دو فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تا سده‘ چهارم هجری23522FAعلیبیاتاستادیار دانشگاه تهرانمحمدرضاخسرویاستادیار دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article19700101Discussion about Islamic Culture and civilization and elements of its evolution and development is complex and needs comprehensive review. Why and how Islam emerged among Arabs who in comparison with other nations had not enjoyed considerable background and civilization and could develop and unite them, is a basic issue and deserves a separate review. But the issue that development and evolution of Islamic culture and civilization emanate from dissemination and propagation of Islamic teachings by Muslims Arabs on one hand and its integration with civilization and culture legacies of other nations, on the other, is the main topic of current research. The role of prominent and learned Iranian families in the interaction process of two Islamic and Iranian cultures till 4th Hejira century has been reviewed and explained in this article, so that while avoiding generalizing view, the role of one of the elements of such process can be recognized.بحث و گفتگو در بار? عوامل گسترش و تکامل فرهنگ و تمدن اسلامی پیچیده و نیازمند بررسیهای همه جانبه است. اینکه چرا و چگونه اسلام از میان اعراب که در مقایسه با دیگر اقوام پیشینه و بهر? تمدنی چندانی نداشتند ظهور کرد و آنان را متحول و متحد ساخت موضوعی اساسی است و نیاز به بررسی مستقلی دارد، اما اینکه توسعه و تکامل فرهنگ و تمدن اسلامی حاصل نشر و تبلیغ آموزههای اسلامی به دست اعراب مسلمان از سویی و ترکیب آن با مواریث فرهنگی و تمدنی دیگر اقوام از سوی دیگر بود موضوع اصلی این پژوهش است. در مقال? حاضر نقش خاندانهای برجسته و فرهیخته ایرانی در فرآیند تعامل میان دو فرهنگ اسلامی و ایرانی تا سد? چهارم مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد تا بتوان ضمن پرهیز از کلینگری و کلینویسی نقش یکی از عوامل این فرآیند را بازشناخت.https://jhic.ut.ac.ir/article_23522_a9dcbb3e8329cb6e6c83a5dbe73ee8f0.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The role of dabirs in establishment and development of Islamic administration in the first century A.H.نقش دبیران ایرانی در تأسیس و
تکوین دیوانسالاری اسلامی در قرن اول هجری23523FAرمضانرضائیدانش آموخت? دکتری دانشگاه تهرانعلیبیاتاستادیار دانشگاه تهرانسید جمالموسویاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101After the formation of Islamic Governement by the prophet Mohammad in medina and expansion of Islamic territory to the whole Arabia Peninsula and then to realm of Persian and Roman empires, the establishment and development of a financial and administrative organization was inevitable. Accordeing to historical sources, the heritage of Persian administration was entered into Islamic organization by dabirs. The main question of this paper is: What were the factors of entering and continued presence of dabirs in Islamic bureaucracy? What were consequences of their presence? It is shown that Iranian dabirs had an essential role in the formation and development of Islamic financial and administrative organization and especially in the arabization process of diw?ns.بعد از شکلگیری حکومت اسلامی به دست پیامبر اکرم (ص) در مدینه و گسترش قلمرو آن به سراسر جزیرة العرب و سپس به مناطق مهم تحت سلطه دو امپراتوری روم شرقی و ایران ساسانی، ایجاد و توسعه تشکیلات اداری و مالی منسجم و گسترده ضروری بود. به گواه اطلاعات مندرج در منابع تاریخی، میراث دیوانی ایرانی از طریق دبیران ایرانی بیش از میراث رومی وارد دیوانسالاری اسلامی شد. مسأله اصلی مقاله این است که زمینهها و عوامل حضور و استمرار دبیران ایرانی در دیوانسالاری اسلامی چه بود؟ در این تحقیق معلوم شده است که دیوانسالاری ایرانی به ویژه در دو حوزه اداری و مالی به تدریج از آغاز خلافت راشدین تا پایان دوره اموی به واسطه دبیران ایرانی وارد تشکیلات اسلامی شد و در نتیجه باعث توانمندی تشکیلات بسیط اسلامی ـ عربی در ادار? امپراتوری رو به گسترش اسلامی گردید. نقش دبیران ایرانی در فرایند تکوین دیوانسالاری اسلامی به ویژه در عربی سازی دیوانها که نقط? عطف در این فرایند به شمار میرود، نیز برجسته بود.https://jhic.ut.ac.ir/article_23523_1e54970616f271604402614686819447.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The Function of French educational Institutions in Iran from the beginning of Qajar era to the World War Iکارکرد نهادهای آموزشی فرانسه در ایران از اوایل دوره‘ قاجار تا جنگ جهانی اول578023524FAابوطالبسلطانیاناستادیار دانشگاه گیلانJournal Article19700101In this period, three French educational institutions, after having been founded in Paris, established gradually their schools in Iran. These institutions consisted of the Lazaristes schools, French alliance and Israelite alliance schools. But, quality and quantity of their activities, that formed a part of unknown Cultural history of Qajar period, haven’t been much investigated. Therefore, this article is going to study, first the aims of these Institutions, then the circumstance of their establishment and development in Iran. Furthermore, these modernist schools have encountered, in a traditional society, the socio-political challenges that affected the results of their works. Hence, this article will investigate, in another part of this study, the quality and the results of these challenges, in order to present a better valuation of the total activities of the French educational Institutions in Iranاز اوایل دور? قاجار، سه نهاد آموزشی ـ فرهنگی فرانسه، که با اهداف جهانی در پاریس شکل گرفته بودند، به تدریج یکی پس از دیگری ایران را نیز تحت پوشش خود قرار دادند. این سه نهاد عبارت بودند از مدارس میسیونرهای لازاریستها، مدارس آلیانس فرانسه و مدارس آلیانس یهود. اما چگونگی و گستر? فعالیتهای فرهنگی ـ آموزشی هر یک از این نهادها که بخشی از تاریخ فرهنگی ناشناخت? دور? قاجار را تشکیل میدهند، چندان مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته و بازتاب نیافتهاند. هرچند که لازاریستها جامع? مسیحیان ایران و آلیانس یهود جامع? یهودیان را مد نظر داشتهاند، لیکن آلیانس فرانسه نهادی غیر مذهبی به شمار میرفت. با این همه، آن دو نهاد نیز به تدریج رویکردی عرفی و همگانی به خود گرفته و توانستند بسیاری از مسلمانان را نیز جذب نمایند. این نوشته پس از نگاهی به اهداف و آرمانهای این نهادها، چگونگی برپایی این مدارس، گستردگی و کم و کیف فعالیتهای آموزشی آنها را بررسی میکند.https://jhic.ut.ac.ir/article_23524_6a4a6fe8d33892aef5ffa88db2e4556a.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The Effective Factors in the Development
of Madrasas in the Ottoman Lands
(Classic Period 8-10 A.H.)عوامل مؤثر بر گسترش مدارس در قلمرو عثمانی (دوره‘ کلاسیک: سدههای 8 ـ10 هجری)8110823525FAمهدیعبادیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article19700101Madrasas and Madrasa Education, in terms of both quantity and quality, attained a remarkable progress in Ottoman Classic period, and reached the height of its splendor with the establishing of Fâtih’s Sahn-i Thimân Madrasas(875 A.H) and Sulaymâniyya Madrasas (965 A.H.). Undoubtedly, numerous factors and variables had a role in the occurrence of this historical and the educational- cultural phenomenon in this period in Ottoman lands. The needs of the Ottoman State to develop the administrative and judicial organizations and to provide specialists for these institutions, led efforts of the Ottoman Sultans to establish several Madrasas. Political stability and favorable economic situation provided possibility of large investments in order to expanded Madrasas. Other factors such as Widespreading of Waqf tradition, immigration of well-known scholars from around the Muslim world to Ottoman territory and policy of Ottoman Government in support of the Sunni Islam (tasanun-i fikâhati va Madrasa-yi), for their part, caused the expansion of Madrasas in the Ottoman lands in the classic period.مدارس و آموزش مدرسهای در دور? کلاسیک عثمانی، هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی، رشد و پیشرفت چشمگیری پیدا کرد و با تأسیس مدارس صحن ثمان فاتح (875 ق) و سپس مدارس سلیمانیه (965 ق)، به اوج شکوه خود دست یافت. بیتردید، عوامل متعددی در بروز این پدیده تاریخی و آموزشی ـ فرهنگی نقش داشتند. نیاز دولت عثمانی به توسع? تشکیلات دیوانی و قضایی و تأمین نیروهای متخصص این نهادها، موجب اهتمام سلاطین عثمانی به تأسیس مدارس متعدد گردید. ثبات سیاسی و اوضاع مساعد اقتصادی، زمینه و امکان سرمایهگذاریهای کلان در راستای گسترش مدارس را فراهم آورد. عوامل دیگری چون رواج سنت وقف، مهاجرت علمای برجسته از دیگر نقاط جهان اسلام به قلمروی عثمانی و سیاست دولت عثمانی در حمایت از تسنّن فقاهتی و مدرسهای به سهم خود، موجب گسترش هر چه بیشتر مدارس در قلمروی عثمانی در دوره کلاسیک شد.https://jhic.ut.ac.ir/article_23525_cda5389e21f9f818824003a6d066c181.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222A Research into the True Attribution of Tabresi/Tabarsiپژوهشی درباره نسبت صحیح طبرسی10912023526FAمصطفیمعلمیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریJournal Article19700101A Research into the True Attribution of Tabresi/Tabarsi
Mostafa moallemi*
Member of Islamic azad university, Sari branch.
(Received: 27 December 2010 , Accepted: 6 March 2011)
Abstract
Among Imamiyya scholars there have been persons known as Tabresi/Tabarsi. Some researcher believes that this word must be pronounced Tabarsi; for it refers to Tabres, arabized word of Tafresh, a town between kashan an Isfahan, not to Tabarestan, attributed to it is known as Tabari or Tabaretani. In Contrast to this view, others, based on historical and geographical sources and morphology rules, have shown that this word must be pronounced Tabarsi; for it refers to Tabarestan, and that is true attribution.
KeyWords: Tabresi/Tabarsi, Tabari, Tabarestan, Tafresh, Imamiyya Scholars.در میان عالمان امامی مذهب کسانی بودهاند که به طبرسی شهرت داشتهاند. برخی از محققان بر این نظرند که واژ? طبرسی را باید به فتح طاء و سکون باء خواند، زیرا این واژه نسبت به طَبرِس را إفاده میکند که معرب تفرش، شهری بین کاشان و اصفهان است و نباید آن را منسوب به طبرستان دانست، چراکه منسوب به طبرستان، طبری و یا طبرستانی است. در مقابل محققان دیگری براساس منابع جغرافیایی و تاریخی و قواعد ساخت واژه نشان دادهاند که طبرسی را باید به فتح طاء و باء خواند؛ زیرا نسبت به طبرستان را افاده میکند و در واقع نسبت صحیح آن است.https://jhic.ut.ac.ir/article_23526_378628ced84d9d66c8e723092e825bef.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790643120101222The professional Life of the Muezzins and It's Reflection in Muslim Mind and Language: a Social Historyزندگی حرفهای مؤذنان و بازتاب آن در ذهن و زبان مسلمانان: پژوهشی در تاریخ اجتماعی اسلام12113923527FAابراهیمموسی پوراستادیار گروه تاریخ اجتماعی بنیاد دائره المعارف اسلامیJournal Article19700101Adhan (prayer call) as one of the cultural characteristics of Islam, contains a wide range of cultural and social elements which necessitates the study of Adhan as an occupation in Muslim's everyday life besides the considering it's origination and developments in Islamic history. Along with a brief review of historical background of Adhan in early Islam, in the present survey the cultural and social elements and official structure of Adhan and also the professional life of muezzins in Islamic society have been studied and it has been shown that the subculture of Adhan is clearly different from that of the similar structures one can find them in other religions and it is not a second hand adaptation from Jewish or Christian context.اذان به عنوان یکی از شاخصهای فرهنگی اسلام، در بردارند? مجموع? وسیعی از عناصر و اجزای فرهنگی و اجتماعی است. از اینرو علاوه بر بررسی تاریخچهای از چگونگی پیدایش و تداوم سنت اذان گویی باید به جنبههای دیگر آن بویژه حضور آن به مثابه یک شغل در زندگی روزان? مسلمانان نیز پرداخت. در این نوشتار، ابتدا تاریخچهای از ابداع و تشریع این سنت در اسلام ارائه میشود و سپس با رویکرد تاریخ اجتماعی، عناصر تشکیل دهند? مجموع? فرهنگی اجتماعی اذان در سنت اسلامی و تشکیلات رسمی اذان گویی مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که این مجموعه به کلی با آن چه در زمینههای مشابه، درسنتهای دینی دیگر وجود دارد متفاوت است و پارهای ادعاهای برخی از خاورشناسان دربار? اخذ و اقتباس سنت اذان اسلامی از آداب و رسوم یهودی یا مسیحی وجهی ندارد.https://jhic.ut.ac.ir/article_23527_2376d2801cfe74cb3cce570983b52e74.pdf