دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922Certificates of Transmission (“Ijāzāt al-Riwāya”) and their Functions in Safavid Historical Researchsاجازات حدیثی و کارکردهای آن در مطالعات تاریخی عصر صفوی1235912410.22059/jhic.2012.59124FAحمیدباقریعضو هیأت علمی / دانشگاه تهران (دانشکده الهیات)Journal Article20140203Ijāza a term describing a variety of academic certificates that giving, receiving, and collecting such certificates grew from the science of Prophetic tradition and became an essential part of Islamic education in nearly all academic fields. The certificate of transmission (“Ijāzat al-Riwāya”) is a kind of these certificates that granted the recipient (Mujāz) the right to pass a specific text on to the next generation of students on the authority of its issuer (Mujīz), and it established the student’s place in an unbroken chain of reliable teachers (esnād) going back to the text’s original author. Besides these two main purposes of issuing certificate of transmission, these texts have a lot of information on various branches. Study of these as historical documents, many benefits can have numerous functions in historical researchs, particularly aware of the lesser known aspects of the Shiite academic tradition and interconnected networks of scholars. This paper attempts with citing numerous examples to explain the functions of the transmission certificates in historical researchs about Safavid area, as access to Imami scholars information, verification of their academic qualifications, check the authenticity of the written sources, identify common books in different fields, geographic Information Shiite areas and many other historical data.اجازه، اصطلاحی برای گواهینامههای متنوّع علمی است که اعطا، دریافت و گردآوری آنها در دانش حدیث اسلامی ریشه دارد. اجازات حدیثی گونهای از این گواهینامهها هستند که به مُجاز حق میدهد متن خاصی را از صادرکنندۀ آن (مُجیز) به نسل بعدی شاگردان منتقل کند و جایگاه شاگرد را در زنجیرۀ متصل مشایخ (اِسناد) که به مؤلف اصلی متن بازمیگردد، تثبیت میکند. علاوه بر این دو هدف اصلی، متن اجازات روایی، دربرگیرنده آگاهیهای زیادی در شاخههای مختلف علوماند. مطالعه و بررسی دقیق این متون که از اسناد مهم تاریخی به شمار میروند، در پژوهشهای تاریخی بویژه در شناسایی زوایای کمتر شناختهشدۀ سنّت علمی امامیه و شبکههای به هم پیوستۀ عالمان، بسیار سودمند است. این نوشتار میکوشد تا با ذکر نمونههای متعدد، کارکردهای مختلف اجازات حدیثی از جمله دستیابی به شرح حال عالمان امامی، آشنایی با میراث علمی آنها، بررسی اصالت منابع مکتوب، شناسایی کتابهای متداول در حوزههای مختلف علمی، اطلاعات جغرافیای مناطق شیعی نشین و دادههای فراوان تاریخی دیگر را در پژوهشهای تاریخی دورۀ صفوی، نشان دهد.https://jhic.ut.ac.ir/article_59124_ca672325d647461dd82ce21a2a5415f9.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922The comparison of the reasons of Ismailis’s blind obedience from Hassan Sabbah through analytical hierarchy process (AHP) and fuzzy analytical hierarchy process (FAHP)مقایسه عوامل ناظر بر اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل سلسله مراتبی فازی25465912510.22059/jhic.2012.59125FAعلی اصغرسعدآبادیدانشگاه تهرانعالیهکاظمیهیات علمی دانشگاه تهرانعلی اصغرپورعزتهیات علمی دانشگاه تهرانحسینافتخاریدانشگاه تهرانJournal Article20141009<span style="line-height: 115%; letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: YKNazanin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The specific leadership style of Hassan Sabbah and the specific obedience style of followers, because of voluntary blind obedience of followers from Hassan Sabbah, is one of the most prominent samples for methodologies leadership studies and blind obedience process. In this study, we have used two different approaches towards the analysis of Ismailis’s blind obedience from Hassan Sabbah. In one of them we used Aristotelian logic, and first with the use of historical action research approach, the reasons of this blind obedience were identified, and also through MAXQDA, 4 main indexes and 46 sub-indexes were found among all the data. In the other approach we used fuzzy logic, and through descriptive-analytical method (the content analysis type) and MAXQDA, 4 main indexes and 18 sub-indexes were found among all the data. Finally, through asking the experts and using analytical hierarchy process (AHP) and also fuzzy analytical hierarchy process (FAHP), we attempted to prioritize, compare and analyze the reasons of Ismailis’s blind obedience from Hassan Sabbah in these two approaches.</span>سبک خاص رهبری حسن صباح و اطاعت محض و داوطلبانه پیروان وی، نمونهای شاخص برای مطالعات سبکشناسی رهبری و فرایند اطاعت محض است. در این پژوهش از دو رویکرد برای تجزیه و تحلیل عوامل ناظر بر اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح استفاده شده است. در رویکرد نخست، از منطق ارسطویی استفاده گردیده و ابتدا با استفاده از روش اقدامپژوهی تاریخی، دلایل اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح، بررسی شده و با استفاده از نرمافزار MAXQDA، 4 شاخص اصلی و 46 زیرشاخص از مجموعه دادهها شناسایی گردیده است. در رویکرد دوم، از منطق فازی استفاده شده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار MAXQDA، 4 شاخص اصلی و 18 زیرشاخص از مجموعه دادهها شناسایی شده است. در پایان، با مراجعه به خبرگان و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و همچنین تحلیل سلسله مراتبی فازی، به اولویتبندی، مقایسه و تجزیه و تحلیل دلایل اطاعت محض اسماعیلیان، در دو رویکرد پرداخته شده است.https://jhic.ut.ac.ir/article_59125_8665353093864b852815611396ecd081.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922The literary and social personality of Sukayna Bint el_ Hossain (Pbuh)جستاری در شخصیت ادبی و اجتماعی سکینه بنت الحسین علیهما السلام47695912610.22059/jhic.2012.59126FAمحمد رضاشاهرودیعضو هیأت علمیرقیهابراهیم زاده جویمیدکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20141101The study of Islamic history and Arabic literature makes us acquaited with different short and long news about the cultural, political and social personality of Sukayna Bint el_Hossain (Pbuh), a great and educated lady of the household of the holy prophet (Pbuh). She is one of the few ladies whose scientific and cultural personality had been mentioned in many literal-historical books in an exact manner. The analysts of historical issues in cultural, political and social domains, in accordance with their own viewpoints, have had a particular outlook to the reported news about Sukayna Bint el_ Hossain (Pbuh). <br />In this paper we investigated these reports and found out that she has been a chaste, intelligent, literate woman, being aware of the political and social problems of her time. Perceiving and choosing appropriate situations, she has followed a special way for uttering her position and defending her family and commemoration of the name and fame of the household of the Prophet (Pbuh) in that difficult stage of Shiite history.مطالعه تاریخ اسلامی و ادب عربی، ما را با روایتهای گوناگونی دربارۀ شخصیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سکینه، بنت الحسین(ع)، از بانوان بزرگ و فرهیختۀ خاندان نبوت آشنا میسازد. او از معدود بانوانی است که شخصیت علمی و فرهنگیش در بسیاری از کتابهای ادبی و تاریخی به دقت ذکر شده است. تحلیل گران مسائل تاریخی در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به تناسب نوع دیدگاه خود، نگرش ویژهای به اخبار گزارش شده در بارۀ سکینه بنت الحسین(ع)، داشتهاند. در این مقاله این گزارشها را بررسیکرده و به این نتیجه رسیدهایم که او بانویی عفیف، ادیب، هوشمند و آگاه به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود بوده و با درک و انتخاب موقعیتهای مناسب، برای بیان جایگاه خود و دفاع از تبار و خاندان خویش و بزرگداشت نام اهل بیت(ع) در آن برهۀ سخت از تاریخ تشیع روش ویژهای را برگزیده است.https://jhic.ut.ac.ir/article_59126_1b973fccb3244d6024d4887df4c23377.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922The Impact of Isfahan-dweller Indian Traders on Safavid Trade: A Case Study of Baniyansتأثیر بازرگانان هندی مقیم اصفهان بر تجارتِ دورۀ صفوی با تاکید بر بانیان71845912710.22059/jhic.2012.59127FAاصغرقائدانعضو هیات علمیJournal Article20131224Among the main factors of friendly commercial and political relations between Safavid Iran and India were reciprocal needs and policies of Safavid kings concerning trade development. Thus, various regions of Iran, especially Isfahan, had became a good market for Indian goods. Isfahan as a capital of Safavid state was a centre of commercial activities of such Indians as Baniyans, Multanians, and Saddiqiyans, as well as Armenians. Although the Indians played an important role in Safavid trade, because of their engaging in money-changing, usury, and money-sending out, they caused the Safavid economics to suffer a loss that at first glance it seemed to be their commercial presence more harmful. But, upon inspection, this article shows that in fact their presence, by contrast, had many benefits for Iran economics. Considering the impact of Isfahan-dweller Indian trader on Safavid trade, it is studied why they had enjoyed the royal political supports of Safavid kings.نیازمندیهای دو سویه ایران و هند و سیاست شاهان صفوی برای توسعۀ تجارت از عوامل اصلیِ برقراری مناسبات دوستانۀ تجاری و سیاسی بین ایران و هند در دورۀ صفویه بوده است. از این رو مناطق مختلف ایران به ویژه اصفهان، به بازارِمناسبی برای کالاهای هندی و فعالیت بازرگانان آن سرزمین تبدیل شد و هزاران نفر از هندیان از جمله بانیان، مولتانیان و صِدّیقیان در کنار بازرگانان دیگر چون ارامنه، به فعالیت تجاری در این شهر مشغول شدند. اگرچه این بازرگانان هندی در تجارت ایران نقش بسزائی داشتند، اما به سبب اشتغال به فعالیتهایی چون صرافی، رباخواری و خارج کردن پول و مسکوکات، آسیبهایی از جانب آنان به اقتصاد ایران وارد گردید. از یررسی این اقدامات، گاه چنین برمیآید که آسیبهای فعالیت بازرگانان هندی برای اقتصاد ایران، بیش از منافع آن بوده است، اما نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که این نگاه، چندان واقعبینانه نیست و منافع حضور این بازرگانان از آسیبهای آن بیشتر بوده است. در این مقاله ضمن بررسی تأثیربازرگانان هندیِ مقیم اصفهان بر تجارتِ دورۀ صفوی، دلایل حمایت پادشاهان صفوی از آنها، به رغم پرداختن به برخی اقدامات غیر سالم بازرگانی، بررسی شده است.https://jhic.ut.ac.ir/article_59127_69fb45b68ac1a21e1197b7dbae82e433.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922Mamluk`s militarism & new land-measurment of Hessam al-din & Nasser Qalawoonنظامیگری ممالیک مصر و روک حسامی و ناصری851065912810.22059/jhic.2012.59128FAسیّد جمالموسویدانشگاه تهراناصغرقائدانعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانقدریهتاج بخشدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20131209<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">This paper has investigated Mamluks Egypt`s militarism influence on Rook of Hesam al-din & Nasser Qalawoon. The authors have concluded in this study that the generalissimo and military officers due to the monopoly on their extensive apanage areas and abundant revenues could limit the power of the Sultan and even to the throne have greed sometimes; because much of the land, i.e 20 carats of 24 carats of thr land, in their possession. Therefore 2 Sultans of Mamluk in order to harness the power of military officers and to restructure of organization surveyed the land and divided them again. This act was called the rook of Hesami & Rook of Nasseri. But this policy has led to discontent and rebellion, especially among the military (Ajnad al-Halqa) and the destruction of Egypt`s arable land.</span><span style="line-height: 107%; font-family: YKNazanin; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="RTL">نوشتار حاضر با بررسی تأثیر نظامیگریِ ممالیک مصر بر روک حسامی و ناصری</span><span style="line-height: 107%; font-family: YKNazanin; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA" dir="RTL">بدین نتیجه</span><span style="line-height: 107%; font-family: YKNazanin; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="RTL"> دست یافته </span><span style="line-height: 107%; font-family: YKNazanin; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA" dir="RTL">است که </span><span style="line-height: 107%; font-family: YKNazanin; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="RTL">سپهسالاران و صاحبمنصبانِ نظامیِ ممالیک، به دلیل سلطۀ مطلق بر نواحیِ اقطاعیِ گستردۀ خویش و نیز درآمدهای فراوان ناشی از دست اندازهی به دیگر اراضی مصر، به حدّی قدرتمند شدند که قدرت سلطان را محدود کردند و گاه به مقام سلطنت چشم طمع بستند؛ آنان در ابتدا، بخش اعظم زمینهای مصر، یعنی بیست قیراط از کلِ بیست و چهار قیراط را در دست داشتند. از این رو سلاطین مملوکی با هدف مهار قدرتِ افسارگسیختۀ امیران و تغییر ساختار قدرت، اراضی مصر، موسوم به روک حسامی و ناصری را مسّاحی و ساماندهی دوباره کردند. امّا این سیاست موثّر نیفتاد و موجب نارضایی و شورش شد و برای ارتش، خاصّه اجناد حلقه و زمینهای زراعی مصر نیز پیامدهای ناگواری در پی داشت. </span>https://jhic.ut.ac.ir/article_59128_7eb726bd56cba7f93f5618d5f24c3f1b.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922New research in a century, under control of Samanid rule on Khwarazmآل عراق (پژوهشی تازه در یک قرن حاکمیت تابع سامانیان بر خوارزم)1071165912910.22059/jhic.2012.59129FAجوادهرویاستادیار تاریخ
واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140922So far, no clear analysis of political events in Iran in the context of Khwarazm in the third and fourth centuries AH/ tenth century has been achieved. The mistake, the political families of the ancient rule of the Al-Ma'mun, the continuity of all the ancient Al Afrygh are enumerated. So Al- Afrygh and Al-Iraq also have as a rule! While there is an aura of historical ambiguities, not a citation attempt to first analysis, this was one of the family. <br />The basic cause of this error is that the last rulers of the Islamic name Abdullah Mansour Ibn Abdullah Al Afrygh chose, apparently after the mid-third century AH/ ninth century, the government collapsed in chaos Taherids and stabilize Saffarids state in Khorasan were active. These during the conflict, because of political bias Saffarids, fight and overthrow Samanids were defeated. He apparently had no connection with Al AFrygh, the government established the Samanids on Khwarazm in citizenship (along with three of his successor) with Kharazmshah established. Thus, based on historical data, a hundred-year Khwarazm Kharazmshahian Al Iraq, rule can be between Al-Ma'mun's rule and Al Afrygh Kharazmshahian. This papers, to analyze the events documented in this section of the history.<span style="font-size: medium;">تاکنون تحلیل روشنی از تاریخ تحولات سیاسی سرزمین خوارزم در قرون سوم و چهارم هجری ارائه نشده است. برخی از پژوهشگران، همه خاندانهای سیاسی از عصر باستان تا حکومت آل مأمون را، به اشتباه خوارزمشاه خوانده و آنها را استمرار سلسله باستانی آل آفریغ دانستهاند. از این رو آل آفریغ و آل عراق را نیز حکومتی واحد به شمار آوردهاند! اما ابهامات تاریخی زیادی درباره این موضوع وجود دارد و در تحلیلی استنادی، نمیتوان این دو خاندان را یکی دانست. این اشتباه از آنجا ناشی شده که آخرین زمامداران آل آفریغ که نامهای اسلامی عبدالله و منصور را برای خود برگزیده بودند، ظاهرأ پس از نیمه قرن سوم هجری/ نهم میلادی، در آشوبهایی که منجر به فروپاشی حکومت طاهریان و تثبیت دولت صفاریان در خراسان شد، فعالانه حضور داشتند. این افراد که در منازعات میان سامانیان و صفاریان نیز به طرفداری از صفاریان پرداختند، پس از پیروزی سامانیان، از میان رفتند، اما سامانیان فردی به نام عراق ابن منصور را به زمامداری خوارزم گماشتند. وی که ظاهراً هیچ ارتباطی با آل آفریغ نداشت، حکومتی را در خوارزم بنیان نهاد که تابع سامانیان بود و خوارزم شاه خوانده میشد. بنابراین، حکومت خوارزمشاهیان آل عراق بر خوارزم را که حدود یکصد سال به طول انجامید، می توان حد فاصل زمامداری خوارزمشاهیان آل آفریغ و آل مأمون دانست. مقاله حاضر تلاش دارد تا نخستین بار، به تحلیل مستند حوادث این دوره تاریخی بپردازد.</span>https://jhic.ut.ac.ir/article_59129_2e6bb0e47665fc068a55cd78ce7ea0a2.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790645220120922Deobandis schools: Their system of instruction & its social-cultural effectsمدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی ـ فرهنگی1171335913010.22059/jhic.2012.59130FAلیلاهوشنگیدانشگاه الزهراJournal Article20130907In British India, Moslems according to political & social conditions began cultural activities, especially the thinkers established institutions for Islamic education. Among the first Islamic schools in the midle of 19th century, Dar ul-ulum of Deobands has a special position.Its founders has used the new system of instruction, but they insisted on the old Islamic books for instruction. Also they tried to train students in a Islamic atmospheres. Few decades later, many of graduated students, as Ulama played a great role in social-political movements in India. They, as a new social class, tried to revive social identity of Moslems in modern society. At the same time they insisted on the Islamic tradition that based on their sacred Book, Quran, and also Hadith.مسلمانان شبه قاره هند از سده هجدهم میلادی به سبب آغاز دوره استعمار و با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در مواجهه با مسائل جدید جامعه، بیشتر بر انجام فعالیتهای فرهنگی متمرکز شدند. بدین منظور با تأسیس مدارس دینی به سبک جدید، موجب ایجاد تحولی چشمگیر در میان مسلمانان شدند. از مجموعه مدارس اسلامی هند، مدرسه دارالعلوم دیوبند که از نیمه سده نوزدهم میلادی فعالیت خود را آغاز کرد، ویژگیهای برجستهای دارد. بنیانگذاران این مدرسه در طراحی نظام آموزشی، برنامه درسی، شیوههای تدریس، ارائه آموزش به زبان اردو و نیز ساختار اداری و مالی مستقل مدرسه، به مدارس جدید انگلیسی نظر داشتند. با این حال، محتوای آموزشی و کتابهای درسی تماماً همان متون کلاسیک اسلامی بود و علما از تدریس دروس جدید و نیز آموزش زبان انگلیسی خودداری کردند. مدارس دیوبندیه در طی چند دهه گستره جغرافیایی وسیعی را در هند فراگرفت و شمار زیادی از فارغ التحصیلان آن، به عنوان علمای دینی در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی، فعالانه حضور یافتند. از جمله کارکردهای این طبقه اجتماعیِ جدید، تعریف نوینی بود که برای هویت فردی و جمعی مسلمانان هند - جامعهای در حال گذار از سنت به تجدد- ارائه دادند. علمای مدارس دیوبندیه با مراجعه به کتاب و سنت از یک سو با لحاظ شرایط جدید از سوی دیگر، هویت فردی و اجتماعی خویش را باز تعریف کردند و بر رغم پایبندی به سنت، اصلاح و تحول در آن را نیز پذیرفتند.https://jhic.ut.ac.ir/article_59130_d381074641d10bd90c65ea09928167f3.pdf