دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823Istīfā Organization Office and Iranian Taxation System under the Ilkhanid based on al-Murshid fī al-Ḥisābسازمان اداره استیفا و نظام مالیاتی ایران در عهد ایلخانان بر اساس کتاب المرشد فی الحساب7267194710.22059/jhic.2019.226634.653746FAسید مصطفیحسینیدانشجوی دکتری رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیبیاتدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20180521Among the sources that were usually addressed less in historical studies, one educational texts that originally were written to guide officers and employees of the Court. The identification and use of these sources can be very helpful in economic and administrative reconstruction of history. <em>Al-Murshed fī al-Ḥisāb</em> written in Persian by Ḥasan ibn Alī Qāsānī (kāshānī) is one of the examples of educational texts on technique of I<em>stīfā</em>or court accounting in the <strong>Ilkhanid</strong> period. The present study introducing the historical value of the book, while examines its place in the tax system and the administration of Dīv<em>ā</em>n-i- I<em>stīfā</em> in the period of the non-Muslim <strong>Ilkhanid</strong> (654-694). The findings of the research show that in the new structure of the Iranian tax system, M<em>āl</em>, Tamgh<em>ā</em> and Ghebchor were the three main sources of tax revenues of the government. In addition to changes in the tax system, Dīv<em>ā</em>n-i- I<em>stīfā</em> also experienced changes in tax laws and the way of recording the calculations and business-offices bureau according to the new system.از جمله منابعی که معمولاً در مطالعات تاریخی کمتر به آنها توجه میشود، متون آموزشی هستند که با هدف راهنمایی متصدیان و شاغلان دیوانهای مختلف نگاشته میشدند. شناسایی و بهرهوری از این دست منابع، میتواند در شناخت تاریخ اقتصادی و اداری بسیار راهگشا باشند. <em>المرشد فی الحساب</em>، به زبان فارسی، نوشتۀ حسن بن علی قاسانی (کاشانی)، یکی از نمونههای متون آموزشی فنّ استیفا یا حسابداری دیوانی، در دور، ایلخانی نگاشته شده است. در پژوهش حاضر، ضمن معرفی اجمالی و بیان ارزش تاریخی کتاب، جایگاه آن در شناخت نظام مالیاتی و ادارۀ دیوان استیفاء در عهد ایلخانان غیر مسلمان (654-694هـ) بررسی خواهدشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در ساختار جدید نظام مالیاتی ایران، مال، تمغا و قبچور سه منبع اصلی درآمدهای مالیاتی حکومت بود. دیگر آنکه، به دنبال تغییر نظام مالیاتی، دیوان استیفا نیز با وضع قوانین جدید مالیاتی و ابداع شیوه نوین در ثبت محاسبات، ایجاد دفاتر مالی و مشاغل -مناصب دیوانی متناسب با نظام جدید تغییر و تحولاتی را تجربه کرد.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823The Role and Position of Qumis Institution in the History of Muslim Spainدرآمدی بر نقش و جایگاه نهاد قومِس در تاریخ اسپانیای اسلامی27427194810.22059/jhic.2019.259568.653902FAسید سعیدحسینیدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران0009-0000-0061-7674سید احمدرضاخضریتاریخ و تمدن ملل اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانشهرهروغنیاستادیار سازمان سمتJournal Article20180716Islam entrance into different regions has various consequences due to their cultural conditions and the interaction of their people with Islam. Muslims as the governors of these new conquered lands laid down new religious and political rules based on Islam and sometimes on the community custom, culture and their historical heritage. Al-Andalus was one of the countries that captured by the Muslims at the end of the first Hijra century. This area was under governorship of the Gotis before that and had its specific religious and political rules. The majority of the Spain people were Christian at the beginning of the Islam entrance, and the Muslim governors entrusted solving some judicial and financial issues to themselves to observe their rights. For this reason, they recognized the Qumis institution that was remained from the Gotis era. This research seeks to study the role of Qumis institution in the Muslim Spain especially relative to social conditions of Christians by analytical – descriptive method and based on the historical sources and the recent studies. The results show that Qumis had some functions like leadership of Christian communities, solving their judicial issues and collecting their taxes.ورود اسلام به سرزمینهای مختلف، بنا بر شرایط فرهنگی و چگونگی تعامل مردم آن سرزمینها با آیین اسلام، پیامدهای متفاوتی به دنبال داشته است. مسلمانان به عنوان حکمرانان سرزمینهای تازه فتحشده، قوانین مذهبی و سیاسی جدیدی مبتنی بر آیین اسلام وضع میکردند و گاه نیز، عرف جامعه، فرهنگ منطقه و میراث تاریخی آن را در وضع مقررات جدید در نظر میگرفتند. اندلس یکی از سرزمینهایی بود که در اواخر قرن اول ق به تصرف مسلمانان درآمد؛ سرزمینی که پیش از آن تحت حاکمیت گوتها بود و قوانین مذهبی و سیاسی خاص خود را داشت. از آنجا که در ابتدای ورود اسلام به اندلس، بیشتر مردم آن پیرو آیین مسیحیت بودند، حاکمان مسلمان حل و فصل شماری از مسایل قضایی و مالی آنان را به کسانی از میان خود ایشان سپردند و به همین سبب، نهاد «قومس» را که از زمان گوتها بر جای مانده بود، با تغییراتی اندک به رسمیت شناختند. در پژوهش پیش رو بر اساس روش تحلیلی ـ توصیفی و با جستوجو در منابع تاریخی و توجه به پژوهشهای نوین، وظایف نهاد قومس، چگونگی انتخاب و جایگاه آن در تاریخ اسپانیای اسلامی، بهویژه در رابطه با اوضاع اجتماعی مسیحیان بررسی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که قومس وظایفی چون هدایت و رهبری جامعۀ مسیحی، حل و فصل مسائل قضایی آنان، گردآوری مالیات و نظارت بر امور مذهبی و کلیساها را شامل میشده و در تحولات تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مسیحیان، نقش تعیینکنندهای داشته است.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823Analyzing an orientalist’s Ideas: Bernard Lewis and Islamic Fundamentalismواکاوی اندیشههای یک خاورشناس: برنارد لوئیس و بنیادگرایی اسلامی43757195510.22059/jhic.2019.247173.653846FAمحمدعلیکاظمبیکیدانشیار دانشگاه تهران0000-0002-2771-1035پریساکلاهی عهدجدیددانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20171213Since the event of September 11, the debate about Islamic Fundamentalism became a major discussion in world politics arena. Islamic Fundamentalists are a spectrum of groups who want to reinterpret Islam in a way to use it for special political purposes. To analyze the roots of fundamentalist currents, Bernard Lewis has studied the roots of Muslim rage targeted to the West, which from his point of view has led to contrast between Islam and western modernization. The aim of this article is to analyze Bernard Lewis’ ideas by using content analysis method. According to Lewis, the root of these currents is Muslim rage against the west that in turn is the result of Muslim backwardness. He finds the solution of the backwardness of the Islamic countries in modernizing them through implementation of secularism, by which both the Muslim backwardness ends and the Muslim rage is treated. The research findings show that Lewis’ comments about the motives of these fundamental groups are not theoretic, academic and strategic. Besides, the solution he suggests to solve the problem, i.e. native secularism, is neither accessible nor applicable.از واقعۀ 11 سپتامبر سال 2001، بنیادگرایی اسلامی به بحثی محوری در جهان سیاست تبدیل شده است. بنیادگرایان اسلامی، خواهان تفسیر مجدد اسلام به منظور کاربرد آن در اهداف خاص سیاسی هستند. برنارد لوئیس، خاورشناس انگلیسی- آمریکایی، در بررسی سرچشمههای جریانهای بنیادگرا به ریشههای خشم مسلمانان از غرب پرداخته که به زعم وی، به تقابل بین اسلامبا مدرنیته غرب منجر شده است. در این مقاله، هدف بررسی نظرات لوئیس، با روش تحلیل محتواست. برنارد لوئیس ریشۀ این جریانات را خشم مسلمانان از غرب و این خشم را معلول عقبماندگی مسلمانان میداند. وی راه مقابله با عقبماندگی کشورهای اسلامی را در ترویج مدرنیته در آنها از طریق اجرای سکولاریسم میبیند، تا از این رهگذر هم عقبماندگی کشورهای اسلامی و هم خشم مسلمانان درمان شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نظرات برنارد لوئیس دربارۀ اسباب ایجاد جریانهای بنیادگرا، مبنایی و راهبردی نیست و راهحلّ او، یعنی سکولاریسم در کشورهای اسلامی، قابل دستیابی و اجرایی نیست.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823An Analysis of the Historical Personality of Muawiyah from the perspective of Ibn Abil Hadidتحلیل شخصیت تاریخی معاویه از دیدگاه ابنابیالحدید77987195710.22059/jhic.2019.251271.653870FAمحمودکریمیدانشگاه امام صادق (ع)، (نویسنده مسئول)یونساشرفی امیندانشجوی دکتری دانشگاه پیام نورJournal Article20180228Muawiyah is a controversial personality in the history of Islam. According to certain sources, he is considered one of the companions having a significant role in Islamic conquests and propagation of religion of Islam. In some other sources, he is not regarded as a companion based on their special definition. Rather, his embracing Islam is quite questionable. Muawiyah as the head and founder of the Umayyads has played an outstanding role in the history of Islam. Therefore it is not possible to neglect his political activity and performance in the Islamic territory for a period of forty two years. The present article seeks to study the personality of Muawiyah in doctrinal as well as political aspects, and the quality of his interaction with the Sunnah of the holy Prophet from the perspective of a Sunni scholar- Ibn Abil Hadid. The significance of the views of Ibn Abli Hadid lies in the fact that he has been familiar with the theological thoughts of the early days of Islam, being also the first and foremost in his age in knowing history and mastering historical reports.معاویه شخصیتی بحث برانگیز است: در حالی که بنا بر برخی منابع، وی از صحابه بوده و نقش مهمی در فتوحات اسلامی داشته، در دستهای دیگر از منابع، نه تنها از صحابه نبوده ـ بنا بر تعریف آن منابع ـ نبوده، بلکه باور وی به اسلام با سؤالهای جدّی مواجه است. معاویه به عنوان یکی از سرسلسلههای امویان، نقش برجستهای در تاریخ داشته، و چهل و دو سال عملکرد و فعالیت سیاسی او در قلمرو اسلامی قابل توجه است. در این مقاله، کوشش شده تا شخصیت معاویه در ابعاد اعتقادی، سیاسی و نیز چگونگی مواجهه با سنّت پیامبر(ص)، از منظر ابنابیالحدید بررسی شود. اهمیت دیدگاه ابنابیالحدید از آن روست که او در ادب و کلام و تاریخ از سرآمدان عصر خویش بود.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823The Consequences of the Emigration of Iranian Shias to Deccan (QutbShahi, AdilShahi, NizamShahi)پیامدهای مهاجرت شیعیان ایرانی به دربار حکومتهای شیعی دکن (قطبشاهیان، عادلشاهیان، نظامشاهیان)991157195910.22059/jhic.2019.275402.653974FAمحسنمعصومیدانشیار دانشگاه تهرانفاطمهاصغریکارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20190223The emigration of Iranian Shias to Deccan has been considerably increased in the middle of eighths century and reached to its utmost point in the tenth and eleventh centuries. Despite the power of the Safavids in the year 907AH and the declaration of Shi'ism as the official religion of Iran by Shah Isma'il I (r. 907 - 930 AH) Shiites found abundant power, a lot of scholars, politicians, poets, intellectuals, and Shiite Iranian elites immigrated to Deccan. The present study intends to study the implications of these migrations. <br />Using library resources and descriptive-analytical method, this research shows that these emigrations caused expanding Shia religion and Persian language; influencing India architectures by Iranian architectures; extending political relations between Iran and Deccan; and prevalence of Iranian culture and civilization in Deccan.مهاجرت شیعیان ایرانی به دکن از نیمه قرن هشتم هجری افزایش چشمگیری داشت و در قرن دهم و یازدهم به اوج خود رسید. بهرغم قدرتیابی صفویان در 907 ق و رسمیت یافتن تشیع از سوی شاه اسماعیل اول (حکـ : 907ـ930ق) و افزایش قدرت و نفوذ علمای شیعی، شمار زیادی از عالمان، مردان سیاست، شاعران، اطبا و دیگر نخبگان ایرانیِ شیعی، در این دوره به دکن مهاجرت کردند. مهاجرت این افراد، پیامدهای بسیاری در زمینههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی در دکن داشت. پژوهش حاضر، پیامدهای این مهاجرتها را در دکن بررسی کرده است. یافتههای پژوهش حاضر که با استفاده از منابع کتابخانهای و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است نشان میدهد که این مهاجرتها موجب گسترش مذهب تشیع و زبان فارسی، نفوذ سبک معماری ایرانی در هند، گسترش مناسبات سیاسی و در نهایت رواج فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی در دکن شد.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823An Investigation on the Qusta ibn Luqa's Translation of Heron's Treatise on Craneبررسی نسخههای ترجمۀ قسطا بن لوقا از رسالۀ جرّثقیل هرون اسکندرانی1171407196010.22059/jhic.2019.261568.653911FAمحمدجوادناطقاستاد دانشگاه تربیت مدرسمصطفیکریمیکارشناس ارشد تاریخ علمJournal Article20180711The Arabic translation of Heron's treatise on crane by Qusta ibn Luqa, in the absence of its Greek original, is among the most important texts on mechanics remained from the Islamic civilization. It was thought hitherto the extant manuscripts of this translation were limited to those available in Leiden, Britania and Manchester libraries. The authors of the present paper have found some manuscripts of the Arabic translation of Heron's treatise in Iran's libraries, in addition to several Persian treatises. These Arabic manuscripts are important for completing the works already undertaken by some orientalists such as Carra de Vaux, Nix and Schmidt. The Persian manuscripts were inspired by Qusta's translation. It is tried in the present paper to present a brief but comprehensive introduction of all of Qusta's manuscripts, in order to provide the necessary background for the future studies. The life of Heron has also been shortly investigated, especially to make the date of the original treatise of crane clear as it has been in a veil of obscurity.ترجمۀ عربی رسالۀ <em>جرثقیل</em> هرون به قلم قسطا بن لوقا، در غیاب اصل یونانی آن، از مهمترین متونِ مکانیک بر جای مانده در تمدن اسلامی است. پیش از این، تصور میشد که نسخههای موجود از این ترجمه، منحصر به نسخههای کتابخانههای لیدن، بریتانیا و منچستر است. نویسندگان این مقاله در تفحص گسترده خود ضمن یافتن شماری نسخۀ <em>جرثقیل</em> به فارسی در کتابخانههای مختلف ایران، به چند نسخه از ترجمۀ عربی رسالۀ <em>جرثقیل</em> هرون نیز دست یافتند که در تکمیل کارهای خاورشناسانی مانند کارادوو، نیکز و اسمیت بسیار حایز اهمیت است. نسخههای فارسی <em>جرثقیل </em>که کتابت آنها تا سدۀ 13ق در ایران ادامه داشته، ملهم از ترجمۀ قسطا بوده است. در مقالۀ حاضر کوشیدهایم همۀ نسخههای قسطا به صورت اجمال، ولی همه جانبه معرفی گردد. به زندگانی هرون نیز به اجمال پرداختهایم تا بهویژه موضوع مبهم تاریخ تألیف رسالۀ <em>جرثقیل </em>روشن شود.دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی2228-790651120180823Recreation of Tavileh Hall (Shahi Stabling) Built in Safavid Era, Based on Descriptive and Visual Documentsبازآفرینی اصطبل شاهی عهد صفوی اصفهان (تالار طویله) بر پایه اسناد1411687196110.22059/jhic.2019.266018.653939FAنیماولی بیگاستادیار دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان0000-0002-7562-0701پرگلسلیمانی مقدمکارشناسی ارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20181003During the Safavid era, many important and marvelous mansions and government monuments were built. Unfortunately, after the rule of new governors in Isfahan, most of these buildings were demolished and destructed; hence there is no trace of these glorious monuments, such as Tavileh Hall. In this study, for the first time, descriptive and visual documents of the Tavileh Hall mansion, in the Shahi neighborhood in Isfahan, is collected and analyzed. Analysis and comparison of historical documents and itineraries result in the definition of the location, design, and structure of the building. The results of this study are used to recreate a 3D model the Tavileh Hall. Developing the model, besides in-depth analysis of the documents, reveals more details of the building, such as physical structure, dimensional characteristics and spatial usage of the Tavileh Hall.در دورۀ صفوی کاخها و بناهای حکومتی با اهمیت و درخشانی ساخته شد و باروی کار آمدن حاکمان جدید، در شهر اصفهان و ویرانی و تخریب، اثری از بناهای باشکوه، همچون تالار طویله باقی نماند. در این پژوهش برای نخستین بار، کوشش شده است تا کلیه اسناد توصیفی و تصویری دربارۀ این عمارت گردآوری و تحلیل شود. اسناد و سفرنامههای تاریخی، فرصتی برای بازآفرینی این قبیل نمونهها فراهم میکنند. با توجه به اسناد میتوان به موقعیت، طرح و ساختار بنا دستیافت. در این پژوهش تالار طویله در محله شاهی بر اساس متون و اسناد توصیفی و تصویری بازآفرینی شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی ـ نظری و از لحاظ روش تفسیری ـ تاریخی است. تحلیلها، افزون بر مکان طرح، ساختار کالبدی بنا، ویژگیهای ابعادی و کاربریهای فضاهای این بنا را آشکار ساخت.