Deobandis schools: Their system of instruction & its social-cultural effects

Document Type : Research/Original/Reqular Article

Author

alzahra university

Abstract

In British India, Moslems according to political & social conditions began cultural activities, especially the thinkers established institutions for Islamic education. Among the first Islamic schools in the midle of 19th century, Dar ul-ulum of Deobands has a special position.Its founders has used the new system of instruction, but they insisted on the old Islamic books for instruction. Also they tried to train students in a Islamic atmospheres. Few decades later, many of graduated students, as Ulama played a great role in social-political movements in India. They, as a new social class, tried to revive social identity of Moslems in modern society. At the same time they insisted on the Islamic tradition that based on their sacred Book, Quran, and also Hadith.

Keywords


[1]. احمد، عزیز، تاریخ تفکر اسلامی در هند، ترجمه نقی لطفی و محمدجعفر یاحقی، تهران، کیهان و انتشارات علمی و فرهنگی، 1366.
[2]. ایزانلو، رمضانعلی و لیلا هوشنگی، دیوبندیه، در دانشنامه جهان اسلام، زیرنظر غلامعلی حداد عادل، ج18، تهران، انتشارات کتاب مرجع، 1392.
[3]. ثبوت، اکبر، مدارس اسلامی هند در طول تاریخ و جایگاه فرهنگ ایران در آنها، دهلی نو، 1374.
[4]. رحیمی، عبدالحمید، بررسی مکتب دیوبند (از ابتدا 1283ه‍. تا پایان قرن بیستم با تکیه بر فعالیت‌های مذهبی و سیاسی)، رساله کارشناسی ارشد به راهنمایی منصور گل صفت، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، 1384.
[5]. رضوی، سید محبوب، تاریخ دیوبند، اشوک پریس، دهلی، [بی تا].
[6]. مهدی فرمانیان، شبه قاره هند، دیوبندیه، بریلویه و رابطه آنها با وهابیت، در مجله طلوع، سال دوم، شماره 6، تابستان 1382.
[7]. طاووسی مسرور، سعید، دارالعلوم دئوبند، در دانشنامه جهان اسلام، زیرنظر غلامعلی حداد عادل، ج 16، تهران، 1390.
[8]. عارفی، محمداکرم، جنبش اسلامی پاکستان، قم، 1382.
[9]. فاروقی، ضیاءالحسن، دیانت رسمی و انحراف از آن، در جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمرۀ هند، گردآوری مشیرالحسن، ترجمه حسن لاهوتی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1367.
[10]. قاسمی، قاری محمدطیب، گزارش سفر افغانستان، ترجمه نذیراحمد سلامی، قم، انتشارات اهل بیت، 1382.
[11]. گیلانی، مناظر احسن، سیری در زندگانی امام مولانا محمد قاسم نانوتوی، ترجمه صلاح‌الدی شهنوازی، زاهدان، انتشارات صدیقی، 1384.
[12]. لاپیدوس، ایرا  ام.، تاریخ جوامع اسلامی، ترجمه علی بختیاری‌زاده، تهران، اطلاعات، 1381.
[13]. مارسدن، پیتر، طالبان، جنگ، مذهب و نظام جدید افغانستان، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران، مرکز، 1379.
[14]. موثقی، سید احمد، جنبش‌های اسلامی معاصر، تهران، سمت، 1389.
[15]. نمر، عبدالمنعم، کفاح المسلمین فی تحریر هند، الهئیه المصریه العامه للکتاب، [بی‌جا]، 1990.
[16]. وارث مظهری، مدارس دیوبندی هند خاستگاه خشونت یا حافظان سنت، در ماهنامه اخبار ادیان، سال چهارم، شماره 2، خرداد و تیر 1385.
[17]. هاردی، پیتر، مسلمانان هند بریتانیا، ترجمه حسن لاهوتی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،  1369.
[18]. Bashiruddin, S., Modernity & Tradition in Islam, in India & Contemporary Islam, ed. S.T. Lokhandwalla, Indian institute of Acamedic study, Simla, 1971.
[19]. Hasan, Farhat, Madaris & the Challenges of Modernity in Colonial , in Islamic Education, Diversity & National Identity, Dini Madaris in India  Post 9/11,ed. Jan- Peter Reifeld, New Delhi,2006.
[20]. Jain, Ranu, Educational Backwardness among the Muslims in India: A Case of Misrepresentation?, in Religion, Power& Violence, Expression of Politics in Contemporary Times,ed. Ram Puniyani, Sage Publication, New Delhi,2005.
[21]. Khalid Masud Muhammad, Religious Identity & Mass Education, in Islam in the Era of Globalization, Muslim attitude towards modernity & identity, ed. Johan Meuleman,London & New York, Routledge Curzon,2003.
[22]. Metcalf, Barbara Daly, Islamic Contestations, Essays on Muslims in India & Pakistan, Oxford University Press, 2006.                                                                
[23]. Metcalf, Barbara Daly, Islamic Revival in British India: Deoband, 1860-1900, Princeton, Princeton University Press, 1982.
[24]. Metcalf, Barbara D., Deobandis, (MIW), the Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, New York, 1995.
[25]. Minault, Gail, Women, Legal Reform and Muslim Identity, in Islam, Communities and the Nation (Muslim Identities in South Asia & Beyond), ed. Mushirul Hasan, NewDelhi, Manohar, 1998.
[26]. Nizami, K.A., Socio-Religious in Indian Islam (1763-1898), in India & Contemporary Islam, ed. S.T. Lokhandwalla, Indian institute of Acamedic study, Simla,1971.
[27]. Pearson, O. Harlan, Islamic Reform & Revival in 19th Century India, Yoda Press, New Delhi, 2008.
[28]. Sikand, Yogandin, The Indian  Madaris and Agenda of Reform, in Islamic Education, Diversity & National Identity, Dini Madaris in India  Post 9/11,ed. Jan-Peter Reifeld, New Delhi,2006.
[28]. Smith, Wilfred Cantwell, Modern Islam in India, a social analysis, New Delhi, 1999.
[29]. Zaman, Muhammad Qasim, Studying Hadith in Madrasa in the Early Twentieth Century,  in Islam in South Asia ,ed. Barbara D. Metcalf, Princeton University press, USA, 2009.
[30]. http://www.darululoom-deoband.com  سایت دارالعلوم دیوبند-الهند
Volume 45, Issue 2
Autumn & Winter 2012
October 2012
Pages 117-133
  • Receive Date: 07 September 2013
  • Revise Date: 07 March 2015
  • Accept Date: 30 October 2016