بلر، شیلا (1395). کتیبه شناسی: کتیبههای عربی در ایران، ترجمۀ دلارام کاردار طهران. چیدمان، 5(15)، 56-61.
بیرامی، ریحانه و فرخفر، فرزانه (1396). مطالعه اجزای کالبدی کتیبههای کوفی مسجد جامع کرمان بر اساس کاربرد عناصر بصری. تاریخ و فرهنگ، 49(2)، 33-66.
پات، فریبا و صبایی، نفیسه (۱۳۹۸). تحولات مفهومی محراب با تاکید بر منابع قرن سوم و چهارم هجری. فصلنامه پژوهشنامه تاریخ اسلام، 9(34)، 73-87.
پرورش، مرضیه (۱۳۹۱). بررسی کتیبههای مسجد جامع نایین و کاربرد آن در طراحی فونت (رویکرد بینامتنی). پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی حمید فرهمند بروجنی و مریم لاری. اصفهان:دانشگاه هنر اصفهان.
دلاوران، ابراهیم (۱۳۹۵). مطالعه زیباشناسی کتیبه های اسلامی شوشتر از قرن سوم هجری تا اواخر دوره قاجار (نمونههای موردی ۱. مسجد جامع شوشتر ۲.بقعه امامزاده عبدالله ۳. بقعه سید محمد گلابی). پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی حمیدرضا قلیچخانی. تهران: دانشگاه سوره، دانشکده هنر و معماری.
ذاکری، محمدحسین و معماریان، غلامحسین (1384). مسجد جامع نیریز. نشریه هنرهای زیبا، (24)، 63-71.
حیدری، آزاده (1392). صورت و محتوای تزیینات محراب در قرن 8 و 9 هجری در استان یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد. یزد: دانشگاه آزاد هنر و معماری یزد.
دهقانی، طیبه (۱۳۹۲). بررسی نقوش منبر مسجد جامع نایین و سوریان و مقایسه آن با نقوش محراب هایگچبری قرن هشتم. پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی صمد سامانیان. تهران: دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی.
زنگنه اینانلو، زینب (1391). حفاظت و مرمت محراب چوبی مسجد جامع ابیانه. پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی احمد صالحی کاخکی. تهران: دانشگاه آزاد تهران، دانشکده هنر و معماری.
سجادی، علی (۱۳۷۲). سیر تحول محراب در معماری اسلامی ایران از آغاز تا حمله مغول. پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی سوسن بیانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
سرمدی، سید مجتبی (۱۳۹۶). مطالعه تطبیقی کتیبهها و نقوش تزیینی مساجد جامع و قرمز در ساوه از دوره صفوی. پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی عبدالکریم عطارزاده و سلیمان سعیدآبادی سنبلی. تهران: دانشگاه سوره.
سودایی، بیتا و خانی، حسین (۱۳۹۸). آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین. نشریه علمی پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، 15(34)، 47-71.
شاطری، میترا (1392). مسجد جامع اصفهان تجلیگاه محرابهای نهان و آشکار. فصلنامه علمی فنی هنری اثر، 34(61)، 67-90.
شیخی، علیرضا و خلوصیراد، زینب (۱۳۹۸). مطالعه کتیبهها و آرایههای تزیینی مسجد جامع خوارزمشاهی گناباد. نشریه هنرهای زیبا، 24(3)، 77-88.
صالحی، سحر؛ خزایی، محمد و احمدپناه، سید ابوتراب (۱۴٠٠). تحلیل ساختار ویژگی های بصری کتیبه کوفی سوره یس مسجد جامع شوشتر. فصلنامه علمی نگره، (58)، 5-19.
صحراگرد، مهدی (1387). تأثیر تحولات خوشنویسی بر کتیبه نگاری ابنیه (دوره ساسانی تا تیموری). پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی علیاصغر شیرازی. تهران: دانشگاه شاهد، دانشکده هنر.
قرشی بنایی، علیاکبر (۱۴۱۲ق). قاموس قرآن. ج۲. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
گاردنر، هلن (1365). هنر در گذر زمان، به تجدیدنظر هورست دلاکروا. و ریچاردج.تنسی، ترجمۀ محمدتقی فرامرزی. تهران: آگاه.
منزه، اعظم (۱۳۹1). بررسی ساختار گرافیکی خطوط و نقوش مسجد جامع کبیر نی ریز؛ طراحی کتیبه با توجه به کتیبه مسجد جامع نیریز و کتیبههای مشابه. پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمد خزائی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری.
هنرفر، لطفالله (۱۳۵۰). گنجینه آثار تاریخی اصفهان. آثار باستانی و الواح و کتیبه های تاریخی در استان اصفهان. اصفهان: ثقفی.
Tabbaa, Y. (2002). The Transformation of Islamic Art During the Sunni Revival. London . Neyork: Published by I.B. Tauris & Coltd.