آژند، یعقوب ( ۱۳۶۸). حروفیان و بیداد تیموری. کیهان فرهنگی و هنری.
آژند، یعقوب ( ۱۳۸۴). سیمای سلطان محمد نقاش. تهران: فرهنگستان هنر.
امیرخانی، غلامرضا ( ۱۳۸۳). تیموریان. تهران: پژوهشهای فرهنگی.
ایتن، جوهانز ( ۱۳۶۵). کتاب رنگ. ترجمه محمدحسین حلیمی. تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
بازرگان، نوید؛ علیزاده خیاط، محمد؛ فرج نژاد، ناصر و فرهنگ، زهرا (۱۳۹۳). بررسی نماد رنگ و نقش درفش در حماسه. نشریه بهارستان سخن، 11 (۲۷)، زمستان، ۴۱- ۶۶.
بلخاری قهی، حسن ( ۱۳۸۴). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. 2 جلد. تهران: انتشارات سوره مهر.
بوکور، مونیک دو (۱۳۹۴). رمزهای زنده جان. ترجمة جلال ستاری. تهران: مرکز.
پاکباز، رویین ( ۱۳۸۳). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (۱۳۸۴). نقاشی ایرانی. تهران: سیمین و زرین.
پوپ و دیگران (1384). سیر و صور نقاشی ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
پور علیخانی، هانیه (۱۳۸۰). دنیای اسرارآمیز رنگها. تهران: هزاران.
تهرانی، رضا (۱۳۸۹). بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراجنامه احمد موسی و معراجنامه میرحیدر. فصلنامه نگره، 5 (۱۴)، ۲۳- ۳۷.
توبیهای نجفآبادی، الهه و فنایی، زهرا (1396). تحلیل کاربرد رنگ در نگارههای معراجنامه میرحیدر بر مبنای جایگاه رنگ در قرآن مجید و احادیث. نشریه علمیپژوهشی مطالعات هنر اسلامی، 13 (28)، زمستان، 98- 119.
جوانی، اصغر (۱۳۸۵). بنیانهای مکتب نقاشی اصفهان. تهران: فرهنگستان هنر.
حاتم، غلامعلی ( ۱۳۷۵). نگاهی به هنر نگارگری ایران. هنر و معماری، نشریه هنر، (۳۰)، زمستان و بهار، 207- 220
حقیقت، عبدالرفیع ( ۱۳۶۷). تاریخ عرفان و عارفان ایرانی. تهران: کوشش.
خواجه گیری، طاهره؛ شجری، رضا؛ شمیسا، سیروس و راستگوفر، سید محمد (۱۳۹۹). نشانهشناسی خویشکاری نام رستم در شاهنامه. نشریه مطالعات زبانی بلاغی، 11 (۲۲)، پاییز و زمستان، ۱۶۱ - ۱۹۰.
دانش، کاظم و خزایی، محمد ( ۱۳۹۹). نمادشناسی رنگ سبز در فرهنگ و هنر ایرانی _اسلامی. فصلنامه پیکره دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۹ (9)، بهار، ۱۸- ۲۹.
داور، ابوالقاسم؛ محمدیخواه، محمد و حسینی، الهام ( ۱۳۹۶). بررسی تطبیقی نگاره «در راه اورشلیم» و نگاره «معراج» اثر سلطان محمد (با تأکید بر پیامبر جبرئیل و براق). نشریه پژوهش در هنر و علوم انسانی، ۵ (2)، ۴۱ - ۶۶.
رضانژاد، محمدرضا؛ غنیپور ملکشاه، احمد؛ محسنی، مرتضی و روحانی، مسعود. (۱۳۹۹). مقایسه کاربرد رنگ در ادبیات و عناصر بصری نگارگری در دو اثر منظوم خسرو و شیرین و لیلی و مجنون. هنر و معماری مطالعات هنر اسلامی، 16 (۳۷)، ۱۲۳ - ۱۴۶.
رومی، سیما ( ۱۳۹). بررسی نماد شناختی اعداد ۳، ۷ و ۱۹ در نگاره معراج اثر سلطان محمد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان: دانشکده هنر ادیان و تمدنها، گروه هنر اسلامی، رشته هنر اسلامی، گرایش نگارگری.
سان، هوارد و سان، دورتی ( ۱۳۷۸). زندگی با رنگ، ترجمه: نغمه صفاریان پور، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حکایت.
سگای، ماریرز (1385). معراجنامه: سفر معجزهآسای پیامبر (ص). ترجمة مهناز شایستهفر. تهران: مؤسسة مطالعات هنر اسلامی (مهاس).
سودآور، ابوالعلا ( ۱۳۷۴). نگارگری در دوران صفویه. ترجمة مهدی حسینی. فصلنامة هنر، (۲۹).
شاهین، شهناز (۱۳۸۳). بررسی نماد رنگ در تئاتر و ادبیات و در آیین ملتها. نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، (۱۸)،تابستان، ۹۹ - ۱۰۸.
شایسته فر، مهناز ( ۱۳۸۴). عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۷۲). صور خیال در شعر فارسی. تهران: انتشارات آگاه.
شمسی، شاد قزوینی ( ۱۳۸۵). معراجنامه نگین درخشان نگارگری ایلخانی. نشریة هنرهای زیبا، 11 (۲۸)، ۸۵ - ۹۲.
شین دشتگل، هلنا ( ۱۳۹۱). معراج نگاری نسخههای خطی تا نقاشیهای مردمی با نگاهی به پیکرنگاری حضرت محمد. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
طالبی، مرتضی؛ قاری، محمدرضا و داوود آبادی فراهانی، محمدعلی (۱۳۹۹). تصویرسازی منظومههای غنایی در تطبیق با نگارههای خمسه شاه طهماسبی (با تأکید بر چهار منظومه: سلیم و سلمی، فیروز و نسرین، تا و دمن، ناز و نیاز). نشریة مطالعات هنر اسلامی، 17 (۳۹)، ۲۲۵ -۲۴۴.
طاهرخانی، سکینه و بهروزی، مهرناز. (1389). هنر کتابآرایی مکتب هرات در عصر تیموری. نشریه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، 14 (55)، زمستان، 175- 185.
عباسی، علی. پیراوی ونک، مرضیه. نیکونژاد، محبوبه. ( ۱۳۹۲). چند سویگی معنایی آتش در معراجنامه تیموری. جلوه هنر، 5 (۱۰)،پاییز و زمستان، 45-60.
قادر نژاد، مهدی. الیاسی، بهروز (۱۳۹۱). حضور کهنالگوها در نگارگری ایرانی موارد مطالعه: نور، سایه، رنگ. فصلنامه علمیپژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه، 5 (12)، پاییز، ۹۵- ۱۰۴.
قاضی، عبدالرحیم ( ۱۳۷۷). نظامالملک ثانی علیشیر نوایی. تاریخ پژوهش.
قاضیزاده، خشایار و خزایی، محمد ( ۱۳۸۴). مقامات رنگ در هفتپیکر نظامی و تجلی آن در نمونهای از آثار نگارگری. مطالعات هنر اسلامی، 1 (۳)، پاییز و زمستان، ۷ - ۲۴.
کربن، هانری. ( ۱۳۹۰). واقعانگاری رنگها و علم میزان. انشاالله رحمتی، چاپ دوم، تهران: نشر صوفیا.
کربن، هانری (۱۳۸۷). انسان نورانی در تصوف ایرانی. ترجمه: فرامرز جواهری نیا. چاپ دوم. نشر آموزگار خرد: شیراز.
کوپر، جی. سی ( ۱۳۷۹). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: نشر فرشاد.
کورکیان، آن ماری و سیکر، ژ.پ ( ۱۳۸۷). باغهای خیال. ترجمه پرویز مرزبان. چاپ دوم. تهران: نشر و پژوهش فروزان روز.
لافورگ، رنه و آلندی، رنه (1387). نمادپردازی (مجموعه مقالات اسطوره و رمز). گردآورده و ترجمه جلال ستاری. چاپ سوم. تهران: سروش.
لطیفیان، نارملا و شایسته فر، مهناز ( ۱۳۸۱). بررسی ویژگیها و مطالعه تطبیقی نگارههای ایرانی در دوران تیموری و صفوی (دو شاهنامه بایسنقری _شاه طهماسبی). هنر و معماری، نشریه هنر، ۲ (1)، زمستان، 55- 66.
لوشر، ماکس ( ۱۳۸۱). روانشناسی رنگها. ترجمه روانیپور. تهران: مؤسسه انتشارات فرهنگستان یادواره.
محسنی نیا، ناصر و امیری فر، عاطفه ( ۱۳۹۱). رمز شناسی اسطوره رنگها و اعداد در داستان رستم و اسفندیار. نشریه مطالعات ایرانی، 11 (۲۲)، پاییز، ۵۷ - ۸۲.
مرادخانی، علی و عتیقهچی، نسرین ( ۱۳۹۷). تفسیر نشانهشناختی رنگ از منظر حکمی در نگارگری ایرانی اسلامی. نشریه رهپویه هنر، 1 (1)، زمستان، ۵ - ۲۲.
ندافی پور، مسعود؛ افشاری، مرتضی و مقنی پور، مجیدرضا (۱۳۹۰). بررسی تضادهای هفتگانه رنگی در دو نگاره از نسخه (۹۳۵ هجری) ظفرنامه تیموری شرفالدین علی یزدی محفوظ در کاخ_ موزه گلستان. نشریه مطالعات تطبیقی هنر، (۱)، بهار و تابستان، ۵۹ - ۷۶.
نصر، سید حسن ( ۱۳۶۶). علم در اسلام. ترجمه احمد آرام. انتشارات سروش.
نصر، سید حسین ( ۱۳۸۹). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان. تهران: انتشارات حکمت.
نصیری، محمد افراسیابپور و علیاکبر احمدی، فریبا (۱۳۹۷). نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی. نشریه عرفان اسلامی، 14 (۵۶). تابستان، ۵۳ – ۷۱.
واحدیزاده، فائقه ( ۱۴۰۱). مطالعه نماد رنگ در نگارههای دوران اسلامی (مطالعه موردی یک نگاره از ظفرنامه تیموری منسوب به کمالالدین بهزاد). نشریه جستار نامه فرهنگ و هنر اسلامی، 1 (۱)، پاییز، ۵۱ تا ۵۹.
واقعه دشتی، سید مائده ( ۱۳۹۳). نقد شعر رهی معیری از منظر روانشناسی لوشر. نشریه پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، 5 (۱۷)، پاییز، ۱۹۳- ۲۱۶.
وکیلی، ندا و جوانی، اصغر (۱۳۹۳). تطبیق نشانه معناشناسی تصاویر دوزخ (در نگارههای معراجنامه شاهرخی و آثار دُره از کمدی الهی دانته). باغ نظر، ۲۹(11)، تابستان 71-80.
یارحمدی، علی؛ سید یزدی، زهرا؛ جعفری قریه و علی، حمید ( ۱۳۹۸). کارکرد نماد رنگ در اصول زایی و اسطورهزدایی بر اساس نمایشنامه چهار صندوق بهرام بیضایی. نشریه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 17 (۵۵)، زمستان، ۵۹ - ۹۳.
یونگ، کارل گوستاو ( ۱۳۷۷). انسان و سمبلهایش. مترجم محمود سلطانیه. تهران: جامی.
url1. https://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=or_2265_fs001r , 23.06.2023