ابن ابیشیبه، ابوبکر (1409ق). المصنف فی الاحادیث و الاثار، محقق کمال یوسف الحوت. ریاض: مکتبه الرشد.
ابناثیر، ابوالحسن (1417ق). الکامل فی التاریخ، محقق عمر عبدالسلام تدمری. بیروت: دارالکتاب العربی.
ابنهشام حمیری، عبدالملک (بیتا). السیره النبویه، محقق طه عبدالرئوف سعد. بیجا: شرکه الطباعه الفنیه المتحده.
ابنسعد، ابوعبدالله محمد (1968). الطبقات الکبری، محقق احسان عباس. بیروت: دارصادر.
ابنعساکر، ابیالقاسم علی بن الحسن (بیتا). تاریخ مدینه دمشق، محقق علی شیری. بیجا: دارلفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
ابنهشام حمیری، عبدالملک (بیتا). السیره النبویه. بیروت: دارالمعرفه.
ابوت، اچ پورتر (1398). سواد روایت، ترجمۀ رویا پورآذر و نیما اشرفی. تهران: اطراف.
احمد بن حنبل، ابوعبدالله (1421ق). مسند، زیر نظر عبدالله عبدالمحسن الترکی. بیجا: موسسه الرساله.
احمدی نیک، سید مهدی و دریادل، امیررضا (1400). حدیث مزید از نظر تا عمل: شروط محدثان و عمل فقیهان. نشریههای آموزههای حدیثی، 5(9)، 77-106.
اسپیت، مارستن (1394). وصیت سعد بن ابیوقاص: تطور یک روایت، ترجمۀ سیده زهرا مبلغ. تهران: نشر حکمت. در کتاب تاریخگذاری حدیث. بهکوشش و ویرایش سید علی آقایی.
استرنبرگ، رابرت (1398). روانشناسی شناختی، ترجمۀ سیدکمال خرازی و الهه حجازی. تهران: سمت.
اورول، جورج (1396). هزار و نهصد و هشتاد و چهار، ترجمۀ کاوه میرعباسی. تهران: چشمه.
بارت، لیزا فلدمن (1400ش). 5/7 درس دربارة مغز. تهران: مازیار.
بخاری جعفی، محمد بن اسماعیل ابوعبدالله (1422ق). صحیح بخاری: الجامع المسند الصحیح المختصر من امور رسول الله (ص) و سننه و ایامه، محقق محمدزهیر بن ناصر الناصر. دمشق: دار طوق النجاه.
بختیاری، فاطمه و حضرتی، حسن (1402). پیگیری رد حلقه تفسیری ابنعباس در تاریخنگاری قدسی مسلمانان. پژوهشنامة تاریخ تمدن اسلامی، 55(2)، 375-398.
بیهقی، ابوبکر (1424ق). السنن الکبری، محقق محمدعبدالقادر عطا. بیروت: دارالکتب العلمیه.
پاکتچی، احمد (1394). فقه الحدیث: مباحث نقلبهمعنا. تهران: نشر دانشگاه امام صادق(ع).
پاکتچی، احمد و میرحسینی، یحیی (1390). کتاب تاریخ حدیث. تهران: انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(ع).
پاکتچی، احمد (1392). جوامع حدیثی اهل سنت. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
پاکتچی، احمد (1399). مدخل اهل کتاب. تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
پاکتچی، احمد (1398). مدخل رحمن. تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
جانعلیزاده چوبدستی، حیدر؛ علیوردینیا، اکبر و فرزبد، محمدمهدی (1396). جامعهشناسی حافظة جمعی: حوزه مطالعاتی پارادایمیک یا ناپارادایمیک. نشریة راهبرد فرهنگ، (40).
جمالیراد، فهمیه؛ پیروزفر، سهیلا و جلالی، مهدی (1397). معناشناسی «خلیفه» در قرآن کریم. پژوهشنامة تفسیر و زبان قرآن، 6(2)، 153- 174.
جوادعلی (بیتا). کتاب المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام. بیجا: کتابخانة مدرسه فقاهت.
جعفریان، رسول (1378). کتاب قصه خوانان در تاریخ اسلام و ایران. تهران: نشر دلیل.
حسینی، سارا؛ فرجامی، اعظم و فرزند وحی، جمال (1398). مقایسه و ریشهیابی اختلافات نقلی در احادیث مشابه با تأکید برکتب اربعه. نشریة حدیثپژوهی، 11(21)، 321-348.
حیدرینژاد، سعیده و جاناحمدی، فاطمه (1398). بررسی نقش شهرانبار در تکوین و انتقال خط عربی. نشریة تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، (35)، 49-62.
خانی، حامد (1397). تاریخ فقه اسلامی: در سدههای نخستین از آغاز اسلام تا شکلگیری مکتب اصحاب حدیث متاخر. تهران: نشر نی.
خواجوی، هادی؛ باقری، حمید و بیات، علی (1402). محوریت بوم مدینه در حدیث و پیدایی گفتمان فرابومی حدیث در میان محدثین اهل سنت در دو سدة نخست هجری. نشریة حدیثپژوهی کاشان، 15(29)، 311-342.
خواجوی، هادی؛ معارف، مجید و قائدان، اصغر (1397). سیر تحول مفهوم و کارکرد سنت از زمان پیامبر اسلام تا پایان عصر خلفای راشدین با تأکید بر دورة حکومت امیرمومنان علی(ع). پژوهشنامة تاریخ تمدن اسلامی، 51(2)، 301-317.
دلبری، سید علی (1389). آسیب نقلبهمعنا در احادیث: عوامل و پیامدها. نشریة مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، 42، 52-59.
دلبری، سید علی (1392). ادراج در متن حدیث: انواع، عوامل و پیامدهای آن. دوفصلنامة علمی- پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، 10(1)، 32-56.
دینوری، ابوحنیفه (1373). الاخبار الطوال، محقق محمدعبدالمنعم. قم: منشورات الشریف الرضی.
ذهبی، شمسالدین (1412ق). الموقظه فی علم المصطلح الحدیث. حلب: مکتبهالمطبوعات الاسلامیه.
ذهبی، محمد حسین (1398ق). کتاب التفسیر و المفسرون. قاهره: مکتبه وهبه.
رضاپور، منیژه (1401). مدخل رفاعه بن رافع. تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
روحالامینی، محمود (1372). زمینة فرهنگشناسی. تهران: نشر عطار.
ریکور، پل (1374). تاریخ، خاطره و فراموشی. نشریة گفتوگو. 47-59.
زارع زردینی، احمد (1392). درآمدی بر فلسفۀ حدیث. مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، 19، 9-98.
زرقانی، محمد عبدالعظیم (بیتا). مناهل العرفان فی علوم القرآن. بیجا: کطبعه عیسی البابی الحلبی و شرکاه.
سعید بن منصور، ابوعثمان (1403ق). سنن، محقق حبیب الرحمن الاعظمی. هند: دارالسلفیه.
شریفی، محمد و کریمی، طاهره (1400). نقلبهمعنا در روایات؛ ملاکها و شاخصهای تشخیص. نشریة حدیث و اندیشه، (32)، 177-204.
شولر، گریگور (1393). شفاهی و مکتوب در نخستین سدههای اسلامی، ترجمۀ نصرت نیلساز. تهران: نشرحکمت.
شوقی، ضیف (1393). تاریخ ادب عربی، ترجمۀ علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: نشر امیرکبیر.
طبری، محمد بن جریر ابوجعفر (1387ق). تاریخ الرسل و الملوک. بیروت: دارالتراث.
طیالسی، ابوداود (1419ق). مسند، محقق محمد بن عبدالمحسن الترکی. مصر: دار هجر.
طیبحسینی، سید محمود؛ حکیمیان، علیمحمد؛ شیرزاد، محمدحسین و شیرزاد، محمدحسن (1401). معناشناسی تاریخی واژة «مهر»: کاوشی در دلایل حذف «مهر» از نظام واژگانی قرآن کریم. کتاب قیم، 12(27 )، 7-23.
عاملی، جعفرمرتضی (1385). الصحیح من السیره النبی الاعظم. بیجا: مؤسسة دارالحدیث.
عبدالرزاق صنعانی، ابوبکر (1403ق). المصنف، محقق حبیبالرحمن الاعظمی. هند: المجلسالعلمی.
عسقلانی، ابنحجر (1971). لسان المیزان، محقق دائره المعرف النظامیه هند. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
فرزبد، محمدمهدی؛ رضایی، احمد و جانعلیزاده چوبدستی، حیدر (1396). حافظة جمعی و هویت ایرانی. فصلنامة مطالعات ملی، 19(37 (1)).
فکوهی، ناصر (1401). مبانی انسانشناسی. تهران: نشر نی.
فکوهی، ناصر (1394). مصاحبة حافظة تاریخی. سایت دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
قابل، هادی (1388). نوشت افزار قرآن در عصر نزول. نشریة بینات، (9).
کاوسی، روحی؛ دهقان، علی؛ پاکتچی، احمد و پروینی، خلیل (1397). پیجویی مؤلفههای مفهوم جهانی حکمت در مفهوم قرآنی آن. دوفصلنامة علمی و پژوهشی کتاب قیم، 8 (18).
کنوبلاخ، هوبرت (1400). جامعه شناسی معرفت، ترجمۀ کرامتالله راسخ. تهران: نشر نی.
گراوند، مجتبی؛ نظری، داریوش و بخشیزاده، سمیه (1397ش). نگاهی نو به عملکرد سیاسی و اجتماعی دو قبیله اوس و خزرج. فصلنامة تاریخ نو، 8 (21).
لوئیس، کوزر (1402). موریس هالبواکس و حافظة جمعی، ترجمۀ مهدی سلیمانه و لیلا طباطبایی یزدی. تهران: حکمت سینا.
مسلم بن الحجاج، ابولحسن (بیتا). المسند الصحیح المختصر بنقل العدل الی رسول الله، محقق محمد فواد عبدالباقی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مسعودی، عبدالهادی (1393). روش فهم حدیث. تهران: سمت.
معارف، مجید (1387). شناخت حدیث: مبانی فهم متن، اصول نقد سند. تهران: نبأ (دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران).
مقاتل، ابنسلیمان (1423ق). تفسیر، محقق عبدالله محمودشحاته. بیروت: داراحیاء التراث.
موسیپور بشلی، ابراهیم (1400). رهیافت به فرد و دادههای فردی در مطالعات تاریخ اجتماعی. تهران: سمت.
مهدویراد، محمدعلی و دلبری، سید علی (1389). بررسی آسیب تقطیع نادرست در روایات. علوم حدیث، 15(1 (55))، 127-152.
میرحسینی، یحیی و صحرایی اردکانی، کمال (2020). عائشه و روایات صحابه: نخستین نقدهای بیرونی حدیث. مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، 67(26)، 181-206.
میرداماد، میر برهانالدین (1422ق). الرواشح السماویه فی شرحالاحادیث الامامیه، محققان قیصریهها غلامحسین و لیلی نعمتالله. قم: دارالحدیث.
میزتال، باربارا (1399). درآمدی بر جامعهشناسی حافظه، ترجمۀ محمد رسولی. تهران: نشر تیسا.
نجفی، روحالله (1401). نقلبهمعنا کلید فهم اختلافات صحابه. دوفصلنامة علمی مطالعات قرائت قرآن، 10(19)، 9-32.
نجفی، محمدجواد (1382). نسبشناسی در دورة اسلامی. مجلة تاریخ اسلام، (13).
نورایی، مهرداد (1383). هویت و حافظه جمعی. نشریة اطلاعات سیاسی و اقتصادی، (207 و 208)، 42-45.
واقدی، محمد بن عمر (1409ق). المغازی، تحقیق مارسدن جونز. بیروت: دارالاعلمی.
هوروویتس، یوزف (1387). قدمت و خاستگاه اسناد، ترجمۀ مرتضی کریمی. نشریة علوم حدیث، (48).
یعقوبی، احمد بن اسحاق (بیتا). تاریخ الیقوبی. بیجا: دارصادر.
یونگ، کارل گوستاو (1401). روانشناسی ضمیر ناخودآگاه، ترجمۀ محمدعلی امیری. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
Patricia Smith Churchland. (1986
). Neurophilosophy: Toward a Unified Scince of the Mind-Brain. MIT Press, Cambridge, MA, USA.
https://doi.org.
Fentress, J. & Wickham, C. (1992). Social Memory. Oxford: Blackwell.
Glock, C. & Stark, Y.R. (1965). Religion and Society in Tension. Chicago: Rand MC Nally.
Gillis, J.R. (1994). Introduction: memory and identity, in J.R. Gillis (ed) Commemorations: The politics of National Identity, 3-26. Princeton, NJ: Princtone University Press.
Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. Chicago: Chicago Universiry Press.
Halbwachs, M. (2022). The Legendary Topography of the Gospels in the Holy Land. The Study of Collective Memory. Sociology of Power 34 (1):144-150.
Hobsbawm, E. & Ranger, T. (1983). The Invetion of Tradition. New York: Cambridge University Press.
Loftus, E.F., & Palmer, J.C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory.
Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 13(5), 585–589.
https://doi.org.
Olick, J.K. & Levy. D. (1997). Collective Memory and Cultural Constraint: Holocaust Myth and Rationality in German Polotics. American Sociological Rewiew. No. 62.
Schuman, H. & Scott, J. (1989). Generation and Collective Memories. American Sociological Review, 54, 359-381.
Schudson, M. (1997). Lives, Laws and Language: Commemorative Versus nonvomemorative from of effective public memory.
Schwartz, B. (2000). Abraham Lincoln & the forge of National Memory. Chicago: Chicago University Press.
Jeffrey. A. (1958). Islam: Mohammed and His Religion. Liberal Arts Press. ASIN: B000IXMTE4 pp. 85.
Swartz. Merlin L. (1981).
Studies on Islam. University Press.
ISBN 0-19-502716-7 pp.12
.