آل غفور، سید محسن (۱۳۸۹). شیخ هادی نجمآبادی، فقیه روشنفکر و قرآنپژوه سیاسی. فصلنامه پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، 11(176)، ۲۷6-۲۷5.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (۴۲۷ هـ.ق). رسالۀ نفس. ویرایش دکتر موسوی (۱۳۸۳). همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (۱۳۸۸). رسائل. ترجمۀ ضیاءالدین درّی، محمود شهابی و محمدمهدی فولادوند. قم: انتشارات آیت اشراق.
ابنمنظور، محمد بن مکرم (۷۰۰ هـ.ق). لسان العرب. بیروت: دارصادر.
احتشام السلطنه، محمود (۱۳۶۷). خاطرات احتشام السلطنه. به کوشش محمدمهدی موسوی. تهران: انتشارات زوار.
احمدی، سحر (۱۳۹۰). بررسی عقلانیت سیاسی شیخ هادی نجمآبادی و تأثیر آن بر اقدامات اصلاحگرایانه نوین و تأثیر مدارس، احداث راهآهن، مشروطهطلبی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
اعتماد السلطنه، محمدحسن خان (۱۳۵۶). تاریخ منتظم ناصری. ج۱. تصحیح محمداسماعیل رضوانی. تهران: انتشارات دنیای کتاب.
افلاطون (۱۳۸۰). دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
الوانی، سید مهدی (۱۴۰۲). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
برت، ادوین آرتور (۱۳۶۹). مبادی ما بعد طبیعی علوم نوین، ترجمۀ عبدالکریم سروش. تهران: انتشارات علمی ـ فرهنگی.
بشیریه، حسین (۱۳۸۲). آموزش دانش سیاسی. تهران: نشر نگاه معاصر.
بیدگلی، محمد و رجبی دهبرزویی، اصغر (1402) .واکاوی تحلیلی اندیشههای آیتالله لاری و شیخ هادی نجمآبادی در انقلاب مشروطه. فصلنامه تاریخ، 18(70)، 10-23.
بیدگی، محمد (۱۳۹۶). مطالعه تطبیقی رویکرد شیخ هادی نجمآبادی و آیتالله سید عبدالحسین لاری نسبت به نهادها و ساختارهای مدرن. رسالۀ دکتری، رشته علوم سیاسی، ایران: تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
جعفری، محمدتقی (۲۰۰۰). شیخ هادی نجمآبادی و اصلاحات دینی. تهران: انتشارات دانشگاهی.
جعفریان، رسول (۱۳۹۵). سید جمالالدین اسدآبادی و تحول فکری ایران. تهران: انتشارات نگاه.
حسینی، سید یوسف (۱۳۷۶). جلوهای از عرفان نجمآبادی. نشریه کیهان اندیشه، ۷۶، ص62-72..
حقیقت، عبدالرفیع (۱۳۶۸). تاریخ نهضتهای فکری ایرانیان دوره قاجاریه. تهران: انتشارات شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
دهخدا، علیاکبر (۱۳۳۰). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
دباغ، سروش (۱۳۹۵). عقلانیت و اندیشه دینی در ایران معاصر. مطالعات دینی معاصر، ۱۲(۳)، 68-45.
دوانی، علی (۱۳۷۷). نهضت روحانیون ایران، ج1. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
روحانی، مقداد (۱۳۷۶). مشروطهچی عهد ناصری. نشریه زمانه، ۲۳، 32-40.
زیبا کلام، صادق و بیدگلی، محمد (1397). مدرنیسم بومی؛ کند و کاوی در اندیشه های شیخ هادی نجم آبادی. سیاست (مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی)، 48(4)، 961-977.
ژولین، فروند (۱۳۸۴). سیاست چیست؟ ترجمۀ عبدالوهاب احمدی. تهران: نشر آگه.
سالیوان، راجر (۱۳۸۰). اخلاق و فلسفه کانت، ترجمۀ عزتالله فولادوند. تهران: طرح نو.
سبزواری، ملا هادی (۱۳۱۸). اللیالی المنتظمه فی علم المنطق (شرح منطق منظومه). چاپ سنگی.
سلیمانپور، علی (۱۳۹۴). حاج شیخ هادی نجمآبادی و طرح گفتمان دیانت عقلایی. بجنورد: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.
سلیمانپور، علی (1393). حاج شیخ هادی نجمآبادی و طرح نظریه دیانت عقلایی به عنوان رهیافت ایرانی اسلامی پیشرفت. سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت.
سلیمانپور، علی (1390). تفسیر عقلانی دیانت و سازگاری آن با اندیشههای نوگرایانه و دموکراتیک در گفتمان مشروطهخواهی نجمآبادی و نائینی. رسالۀ دکتری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکدۀ علوم سیاسی.
سولومون، رابرت و هیگینز، کاتلین (۱۳۸۸). تاریخ فلسفه در جهان، ترجمۀ منوچهر شادان. تهران: انتشارات بهجت.
سهروردی، شهابالدین (۱۳۸۰). مجموعه آثارسهروردی. ج1. تصحیح و مقدمه: نجفقلی حبیبی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیدی، اکبر (۱۳۸۶). زندگی و اندیشههای شیخ هادی نجمآبادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
عترتدوست، محمد (۱۳۹۸). روششناسی فهم حدیث در فرآیند سهگانه تحلیل متن، تحلیل محتوا، و تحلیل گفتمان. دوفصلنامه علمیپژوهشی حدیثپژوهی، ۱۱(۲۱)، 320-291.
عمید، علیاکبر (۱۳۷۹). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
فیرحی، داوود (۱۳۸۶). فقه سیاسی و فقه مشروطه. تهران: انتشارات نی.
قرضاوی، یوسف (۱۳۹۴). باید و نبایدهای دین و سیاست، ترجمۀ عبدالعزیز سلیمی. تهران: نشر احسان.
کدیور، محسن (۱۳۸۱). نواندیشی دینی و عقلانیت در ایران. مجله اندیشه سیاسی، ۵(۱)، 39-22.
لاریجانی، صادق (۱۳۷۰). معرفت دینی. تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
مجلسی، محمدباقر (۱۱۰۶ ه.ق). مرآه العقول. قم: نور وحی.
مرسلوند، حسن (۱۳۸۷). حاج شیخ هادی نجمآبادی و مشروطیت. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
معین، محمد (۱۳۶۰). فرهنگ معین. تهران: نشر زرین.
ملاصدرا، محمد (۱۳۹۸). شواهد الربوبیه، تصحیح جواد مصلح. تهران: انتشارات سروش.
ملاصدرا، محمد (۱۳۶۰). اسرارالایات و انوارالبینات، تحقیق محمد خواجوی. تهران: انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
ملاصدرا، محمد (۱۳۶۶). شرح اصول کافی. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مولوی، جلالالدین محمد (۱۳۸۶). مثنوی معنوی، به تصحیح نیکلسون. تهران: انتشارات اساطیر.
ملکیان، مصطفی (1389). حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت. تهران: نگاه معاصر.
میزانپور، سارنگ (۱۳۹۰). زندگی، آراء و اندیشههای شیخ هادی نجمآبادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته تاریخ ایران دوره اسلامی. دانشگاه اراک.
میرشکاری، جواد (۱۴۰۰). فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان. دفتر چهارم. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
نبوی رضوی، سید مقداد (۱۳۹۰). نگاهی تحلیلی به تکاپوهای فکری شریعت سنگلجی. فصلنامه امامتپژوهی، 1(4)، 249-271.
نجمآبادی، شیخ هادی (۱۳۷۸). تحریرالعقلاء. به کوشش مرتضی نجمآبادی. تهران: چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ورهرام، غلامرضا (۱۳85). نظام سیاسی و سازمانهای اجتماعی ایران در عصر قاجار. تهران: معین.
هالینگ، دیل جان. (۱۳۸۷). تاریخ فلسفه غرب، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ. تهران: ققنوس.
Afifah, U. (2023). Rationalism in philosophical studies. Journal of Information Technology and Information Management, 4(1), 730.
Al-Ghazali. (1953). The deliverance from error (R. McCarthy, Trans.). Beacon Press.
Annas, J. (1981). An introduction to Plato's Republic. Clarendon Press.
Berelson, B. (1971). Content analysis in communication research. Hafner.
Fllesdal, D. (1986). Intentionality and rationality. In J. Margolis, M. Krausz, & R. M. Burian (Eds.). Rationality, relativism, and the human sciences (pp. 1-15). Dordrecht: Springer.
Fanon, F. (1963). Black skin, white masks. Grove Press.
Graneheim, U.H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures, and measures to achieve trustworthiness.
Nurse Education Today,
24(2), 105-112.
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.007
Habermas, J. (1984). The theory of communicative action (T. McCarthy, Trans.). Beacon Press.
Hegel, G.W.F. (1807). Phenomenology of spirit (A.V.Miller, Trans.). Oxford University Press.
Horkheimer, M. & Adorno, T.W. (2002). Dialectic of enlightenment. Stanford University Press.
Georgiev, M. & Delchev, M. (2023). Application of the method content-analysis of educational content in the preparation of students of pedagogical specialties in the conditions of distance learning.
Pedagogika,
24(3).
https://doi.org/10.53656/ped2023-3s.11
Motahari, M. (2001). Human freedom. Sadra Publishing.
Nasr, S. H. (2006). Islamic science: An illustrated study. World Wisdom.
Nijmabadi, H. (2003). Critical rationality in Islamic thought. Tehran University Press.
Noble, D. (2004). The social and political thought of the German idealists. Cambridge University Press.
Online Etymology Dictionary. (2020).
Politics |Origin and meaning of politics by Online Etymology Dictionary. Retrieved September 30, 2020, from
https://www.etymonline.com
Stenmark, M. (1995). Rationality in science, religion, and everyday life. University of Notre Dame Press.
Said, E. (1978). Orientalism. Pantheon Books.
Sadrā, M. (2003). The transcendent philosophy. Islamic Publishing House.
Tabatabai, M.H. (2002). Nihayat al-Hikmah. Al-Maktabah al-Ilmiyyah.
Williams, G.R.,III. (2022). Rationality: What it is, why it matters, and why it seems scarce by Steven Pinker.
Journal of Scientific Exploration,
36(3), 587-593.
https://doi.org/10.31275/20222587