بررسی و تحلیل آداب سوگواری در نگاره‌های شاهنامة فردوسی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنراسلامی(مطالعات تاریخی) دانشگاه بیرجند

2 عضو هیات علمی گروه فرش، دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

10.22059/jhic.2024.379220.654495

چکیده

تحلیل مضامین سوگواری در نگاره‌ها، که عنصری هنری و در خورِ تامل است، می‌تواند سبب درک عمیق‌تری از مفاهیم بنیادی سوگواری شود. همچنین لازمة شناخت نگارگری ایرانی، درک ارتباط نگاره‌ها با متن است که به‌آن هویت می‌بخشد. آداب و رسوم سوگواری در هردوره، جلوه‌گر عقاید و باور یک ملت است. هدف از نگارش پژوهش حاضر، شناخت نگاره‌هایی با مضمون سوگ در شاهنامه‌نگاری، که کمتر به آن توجه شده است، و یافتن تفاوت‌ها در آیین سوگواری بر اساس متن شاهنامه، منابع مکتوب و نگاره‌ها با رویکرد مطالعات کیفی است. این پژوهش، درپیِ پاسخ به‌این پرسش‌هاست که عناصر و شاخصه‌های نگاره‌های سوگ در نسخ خطی شاهنامة فردوسی کدام‌اند؟ و مهم‌ترین ویژگی‌های بصری سوگ در نگاره‌های منتخب چگونه تبیین می‌شوند؟ با توجه به‌یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که نگاره‌های سوگ در شاهنامه با توجه به‌آداب و رسوم که در متن و اشعار شاهنامه به آن اشاره شده، خودنمایی می‌کند. بیشترین نمود‌ سوگواری در شاهنامه‌نگاری، شاملِ به‌سر و روی خود زدن، خاک بر سر ریختن، جامه چاک‌دادن است؛ اما بعضی از نمود‌های سوگواری که در متن شاهنامه وجود دارد، در نگاره‌ها مشاهده نمی‌شود؛ مانند مراحل کفن و دفن، انواع دخمه، مدت زمان سوگواری.
روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی و شیوة گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای است. از ۱۲ نگارة یافت‌شده، تعداد ۶ نگاره مرتبط با مضمون سوگ و سوگواری از مکاتب ایلخانی (مغول)، هرات تیموری و صفوی (تبریز دوم و اصفهان) که به‌نوعی سیر تحول آن است و شاخص‌ترین نمودها را دارند، انتخاب شده ‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Funerary Customs in the Illustrations of Ferdowsi's Shahnameh: Investigating and Analyzing

نویسندگان [English]

  • elnaz ebrahimi 1
  • Arezoo Paydarfard 2
1 Master student of Islamic Art (Historical Studies) , University of Birjand, Birjand, Iran
2 Assistant Professor, Department of Carpet, Faculty of Art, University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]

Analyzing themes of mourning in illustrations, a significant artistic and contemplative element, can lead to a deeper understanding of fundamental concepts related to grief. It is also essential for understanding Iranian illustration within its textual context, which provides its identity. Funeral customs and traditions in any given period reflect the beliefs and values of a nation. This article aims to identify under-explored illustrations depicting mourning within Shahnameh manuscripts and to discern variations in funeral rites based on the Shahnameh text, written historical sources, and the illustrations themselves, using a qualitative approach. This research seeks to answer the following questions: 1. What are the elements and characteristics of mourning illustrations in handwritten copies of Ferdowsi's Shahnameh? 2. How are the most important visual features of mourning depicted in the selected illustrations? The research findings indicate that mourning illustrations in the Shahnameh are portrayed based on the funeral customs and traditions described in the text and poems of the Shahnameh. The most common visual manifestations of mourning in these illustrations include self-flagellation, throwing dust on one's head, and tearing one's clothes. However, some aspects of mourning present in the Shahnameh text, such as the stages of shrouding and burial, various forms of lamentation, and the duration of mourning, are not depicted in the illustrations. The research employs a descriptive-analytical method, with data gathered from library sources. From twelve identified illustrations, six depicting mourning and funeral rites from the Ilkhanid (Mongol), Timurid, and Safavid (Tabriz II and Isfahan) schools—representing an evolution of these themes and exhibiting the most prominent features—were selected for closer analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • funeral customs
  • Iranian illustration
  • Ferdowsi's Shahnameh