نظامِ معناییِ مفهوم قانون در اندیشة علمای مخالف مشروطه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علومِ سیاسی، واحدِ اهواز، دانشگاهِ آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

3 گروه علوم سیاسی، واحد اندیمشک، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران

10.22059/jhic.2024.381665.654517

چکیده

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در فهم اندیشة علمای مخالف مشروطه، «نظام معنایی» آن‌هاست. این نظام معنایی را می‌توان بستر سوگیری اندیشة آن‌ها به مفاهیم بنیادین در آن دوره دانست. در این پژوهش، این نظام معنایی در ارتباط با مفهوم قانون، به‌عنوان یکی از مهم‌ترینِ این مفاهیم بحث شده است. بنیان بررسی این پژوهش با روش توصیفی-‌تحلیلی، شناخت انگاره‌هایی است که سبب شد تا بخشی از علمای آن روزگار در نظر و عمل به‌مخالفت با مشروطه برخیزند. بخش مهمی از این نظام معنایی، بیان‌کنندة رویکردِ آن‌ها به دنیایِ جدید نیز است و می‌توان با بهره‌گیری از آن، دیگر مفاهیمِ بنیادینِ آن روزگار را نیز بررسی کرد. در این میان، باید توجه داشت که نسبتِ میانِ امر «قدیم» و امرِ «جدید»، موضوعی است که اساسِ نظامِ معنایی را تشکیل می‌دهد. با در نظر داشتنِ این موضوعات، پژوهش حاضر، نظام معنایی علمایِ مخالفِ مشروطه را دارای گزاره‌های بنیادینی می‌داند که نگرشِ علمای مخالف مشروطه را به مفهوم قانون نشان می‌دهد. این گزاره‌ها عبارت‌اند از؛ «کامل و کافی بودنِ قوانین شرع»، «شرع به‌مثابة قانون»، «مباینت قانون با خاتمیت پیامبر اسلام (ص)»، «تغییرناپذیر بودنِ قانون»، «قانونِ «جدید» به‌مثابة ناسخ شریعت».

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Semantic System of Law in the Thought of Iranian Anti-Constitutional Scholars

نویسندگان [English]

  • Habib Mirali 1
  • Hamed Ameri Golestani 2
  • Farzad Navidinia 3
  • Shiva Jalalpoor 2
1 Department of Political Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Department of Political Science, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 Department of Political Science, Islamic Azad University, Andimshek Branch, Andimshek, Iran
چکیده [English]

Understanding the thought of Iran's anti-constitutional scholars hinges on their "semantic system," which underpins their biases regarding key concepts of the period. This research examines this system in relation to the concept of law, a central theme of the era. Employing conceptual history, the study investigates the ideas that motivated these scholars' opposition to the constitution in both theory and practice. Their approach to the "new world" is a crucial component of this semantic system, offering insights into their understanding of other fundamental concepts. The relationship between the "old" and the "new" is fundamental to this system. Consequently, this research identifies several key propositions within the anti-constitutional scholars' semantic system that reveal their stance on law. These include: the central proposition of rejecting the intellectual achievements of Iran's "Political Modernization Experience," and the supporting propositions of: the completeness and sufficiency of Sharia law; Sharia as the sole legitimate law; the comparison of new lawmaking to the death of the Prophet; the immutability of law; and the characterization of "new" law as an abrogation of Sharia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shariah
  • anti-constitutional scholars
  • law
  • constitution
  • semantic system