نوگرایان مسلمان و آموزش زنان در هند بریتانیا(1857-1947)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jhic.2025.383317.654526

چکیده

حضور بریتانیایی‌ها در هند، تحولات بسیاری در زندگی مسلمانان این کشور به ویژه در نظام آموزشی آنها ایجاد کرد. بیشتر مسلمانان هند، نظام آموزشی جدید بریتانیایی را با باورهای دینی و فرهنگی خود در تضاد می‌دیدند و توجه چندانی به آن نمیکردند. ضرورت آموزش زنان مسلمان به شیوه نوین نیز از جمله موضوعاتی بود که در این دوره مورد توجه نوگرایان قرار گرفت و موافقان و مخالفانی داشت. سر سید احمدخان، به عنوان پیشگام نوگرایان مسلمانان هند، با آموزش زنان به شیوه نوین مخالف بود. اما همزمان با او برخی از نوگرایان مسلمان بر ضرورت آموزش زنان تاکید داشتند. آنها باور داشتند که آموزش زنان میتواند شرایط خانواده و جامعه را بهبود بخشد. بنابراین، طرفدارن آموزش زنان اقداماتی را برای تسهیل آموزش آنها انجام دادند. ایجاد نشریات مختلف و نوشتن رمان هایی درباره ضرورت آموزش زنان از جمله این اقدامات بود. در نتیجه این کوششها، حق آموزش زنان مسلمان تا حدی به رسمیت شناخته شد و منجر به ایجاد کالج زنان مسلمان علیگر به عنوان نخستین موسسه آموزشی مهم برای زنان مسلمان، گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The British Presence in India and Its Impact on the Education of Muslim Women: A Case Study of Reformist Efforts

نویسنده [English]

  • saeid shirazi
Assistant Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The British presence in India brought about significant changes in the lives of Muslims, particularly in their educational system. Most Indian Muslims viewed the new British educational system as contradictory to their religious and cultural beliefs and paid little attention to it. The necessity of modern education for Muslim women also emerged as a key issue during this period, garnering both support and opposition among reformists. Sir Syed Ahmed Khan, a pioneer of Muslim reformism in India, opposed modern education for women. However, concurrently, some Muslim reformists emphasized the importance of educating women, believing that it could improve family and societal conditions. Advocates of women's education took various steps to facilitate their learning, including publishing journals and writing novels highlighting the necessity of educating women. As a result of these efforts, the right to education for Muslim women was partially recognized, leading to the establishment of the Aligarh Muslim Women's College, the first significant educational institution for Muslim women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • India
  • Muslims
  • British India
  • reformism
  • education
  • women

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 17 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 دی 1403