ابن اثیر جزری، محمد بن محمد (بیتا). النشر فی القراءات العشر. مصر: مکتبة تجاریة کبری.
ابن حبان بستی، محمد بن أحمد (1975). الثقات. بیروت: دار الفکر.
ابن سعد، محمد بن سعد (1410). طبقات الکبری. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن عبدالبر قرطبی، یوسف بن عبد الله (1412). الاستیعاب فی معرفه الاصحاب. بیروت: دار الجیل.
ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله (1398). جامع البیان و فضله. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن عساکر، علی بن حسن (1415). تاریخ مدینه دمشق. بیروت: دارالفکر.
ابن فارس، احمد (2006). جهود الامام ابوعبید قاسم بن سلام فی علوم القراءه. بیروت: دار ابن حزم.
ابوزید، نصرحامد (2014). مفهوم النص. بیروت: مرکز الثقافی العربی.
احمدی میانجی، علی (1998). مکاتیب الرسول. قم: دارالحدیث.
ادونیس، علی احمد سعید (1388). متن قرآنی و آفاق نگارش. ترجمه حبیبالله عباسی. تهران: نشر سخن.
ارشاد، رشاد (1368). تاریخ و علوم قرآن. تهران: ناصر خسرو.
استرآبادی، محمدبن علی (1422). منهج المقال فی تحقیق احوال الرجال. قم: مؤسسه آل بیت (ع).
استنفورد، مایکل (1384). درآمدی بر تاریخ پژوهی. ترجمه مسعود صادقی. تهران: انتشارات سمت.
اشیقر، محمدعلی (بیتا). لمحات من تاریخ القرآن. کربلاء: دارالمحیط.
اصغرپور، حسن (1399). تاریخ کتابت قرآن و قراءات. قم: دارالحدیث.
امیرخانی، علی (1389). تاریخ تدوین قرآن. قم: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات.
ایازی، محمد علی (1378). کاوشی در تاریخ جمع قرآن. قم: کتاب بین.
ایوب، سعید (1416). ابتلاءات الامم. بیروت: دارالهادی.
آمدی، ابوالحسن (1402). الاحکام فی اصول الاحکام. ریاض: المکتب الاسلامی.
بدرالدین، محمد حسن (2018). من الوحی الی المصحف. بیروت: مکتبة العربیة.
برتن، جان (1400). جمعآوری قرآن. ترجمه حسن رضایی هفتادر. قم: دانشگاه مفید.
بلاذری، احمد بن یحیی (1417). انساب الاشراف. بیروت: دارالفکر.
بلک، جرمی و رایلد، دونالد (1390). مطالعه تاریخ. ترجمه محمدتقی ایمانپور. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
بن نبی، مالک (1371). پدیده قرآنی. ترجمه علی حجتی کرمانی. تهران: مشعر.
بهادلی، عبدالرضا (2018). بحوث فی تاریخ القرآن. بصرة: مکتبة الامام الهادی(ع).
بهوتی، منصوربن یونس (1418). کشف القناع. بیروت: دارالکتب العلمیه.
پارسا، فروغ (1390). خاورشناسان و تدوین قرآن کریم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پیاژه، ژان (1384). ساختارگرایی. ترجمه رضا علی اکبرپور. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
تقوی، سیدمحمد (1368). تاریخ قرآن. تهران: چاپخانه کیهان.
تیمومی، هادی و مهران اسماعیلی (1385). تاریخ نگاری ساختارگرا. نامه تاریخ پژوهان، (8)، 36-45.
جبل، محمد حسن (2010). المعجم الاشتقاقی الموصل لالفاظ القرآن الکریم. قاهره: مکتبه الآداب.
جرجانی، عبدالله بن عدی (1409). الکامل. بیروت: دارالفکر.
جسوس، عزالدین (1416). سیاسة عمر بن العزیز، الاجتهاد. (28). 15-50.
جعفریان، رسول (1392). منابع تاریخ اسلام. تهران: نشر علم.
جلالی نائینی، سید محمدرضا (1365). تاریخ جمع قرآن کریم. مشهد: نشر نقره.
جمل، بسام (2005). اسباب النزول. بیروت: المرکز الثقافی العربی.
حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله (1411). المستدرک علی الصحیحین. بیروت: دارالکتب العلمیة.
حسینی زاده، سید عبدالرسول (1392). جمع قرآن و تقسیمات آن. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حضرتی، حسن (1387). دانش تاریخ و تاریخ نگاری اسلامی. قم: بوستان کتاب.
حکیمی، محمدرضا (1394). القرآن علومه و تاریخه. کویت: بینا.
حلبی، تقی بن نجم (1404). تقریب المعارف. قم: انتشارات الهادی.
حلی، حسن بن یوسف (1402). رجال العلامه الحلی. قم: شریف رضی.
حمد، غانم قدروی (2003). رسم المصحف. بغداد: اللجنة الوطنیة.
حموی، یاقوت (1400). معجم الادباء. بیروت: دارالفکر.
خضر، عبدالعلیم عبدالرحمن (1389). مسلمانان و نگارش تاریخ. ترجمه عبادی. تهران: سمت.
خطیب بغدادی، احمد بن علی (1417). تاریخ بغداد. بیروت: دارالکتب العلمیة.
خلیلی، حسن (1392). بررسی تاریخ نگارش قرآن. قم: دلیل ما.
دانی، ابوعمرو (2007). جامع البیان فی القراءات السبع. امارات: جامعه الشارقة.
درّاز، محمد عبدالله (2003). مدخل الی القرآن الکریم. قاهره: دارالقلم.
درودی، فریبرز (1393). درآمدی بر انواع نقد و کارکردهای آن. نشریه نقد، (3و4)، 231-234.
دروزه، محمد عزة (2004). تدوین القرآن المجید. بیجا: دارالشعاع.
دروش، فرانسوا (1394). قرآنهای عصر اموی. ترجمه مرتضی کریمینیا. تهران: هرمس.
دقاق، عبدالله علی احمد (2008). حقیقه مصحف امام علی (ع). قم: دلیل ما.
دوری، عبدالعزیز (2005). نشأة علم التاریخ عند العرب. بیروت: مرکز الوحدة العربیة.
ذهبی، شمس الدین (1413). .سیر اعلام النبلاء. بیروت: مؤسسه الرسالة.
رابینسون، اف، چیس (1392). تاریخ نگاری اسلامی. ترجمه محسن الویری، تهران: سمت.
راشد ازدی، معمر بن ابی عمرو (1403). الجامع. پاکستان: مجلس العلمی.
رجبی قدسی، محسن (1398). تاریخ کتابت قرآن و قراءات. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رحمتی، محمد کاظم (1390). متون و پژوهشهای تاریخی. تهران: انتشارات مجلس شورای اسلامی.
رضوان، عمر ابراهیم (1413). آراء المستشرقین حول القرآن الکریم. ریاض: دارالطیبه.
رضوی، سیدابوالفضل (1400). تاریخشناسی از بازساخت تا واساخت. پژوهشنامه انتقادی متون، ( 95)، 29-53.
رفیعی، امیرتیمور (1394). خط کوفی در گذر تاریخ اسلامی. فصلنامه تاریخ، (10)، 14-37.
رینولدز، گابریل سعید (2012). القرآن فی محیطه التاریخی. بیروت: منشورات الجمل.
زاوی، احمدعمران (2009). جولة فی کتاب نولدکه، تاریخ القرآن. دمشق: دارالطلاس.
زکریا، فؤاد (1399). البنائیه و النزعة التاریخیه. نشریه حولیات کلیه الأداب: ش(1) ، 15-22.
زکیزاده، علیرضا (1398). زیدبن ثابت و نقش او در تاریخ نگارش قرآن کریم. مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
زین العابدینی، رمضان (1388). تاریخنگاران و مکتبهای تاریخنگاری در اسلام. تهران: انتشارات چاپخش.
زینب، عبدالسلام (2015). النص القرآنی و الاحرف السبعه دراسة فی تاریخ القرآن الکریم. طنطا: دارالکلمة.
زینو الصائغ، محمد (2011). الفاظ الکتابة و متعلقاتها فی القرآن الکریم. بیروت: انتشار العربی.
سامی دهان؛ آلبرت حورانی؛ ریچارد فرای؛ فلیکس تاور؛ حلمی احمد؛ عبدالعزیز دوری؛ هامیلتون گیب؛ برنارد لویس؛ شارل پلا و هوار کلمان (1361). تاریخ نگاری در اسلام. ترجمه یعقوب آژند. شیراز: نشر گستره.
سبحانی، جعفر (1418). موسوعة طبقات الفقهاء. قم: مؤسسه امام صادق(ع).
سبحانی، جعفر (1419). تذکرة الاعیان. قم: مکتبة التوحید.
سجستانی، ابن ابی داوود (2007). المصاحف. طنطا: دارالصحابه.
سرخسی، محمد بن احمد (1372). اصول سرخسی. بیروت: دارالکتاب العربی.
سمعانی، عبدالکریم بن محمد (1408). الانساب. بیروت: دارالجنان.
شاهین، عبدالصبور (1382). تاریخ قرآن. ترجمه سید حسین سیدی. مشهد: بهنشر.
شرباصی، احمد (1374). عمربن عبدالعزیز. نشریه الازهر، (26)، 669-675.
شرف الدین، عبدالحسین (1389). ابوهریرة. قم: مؤسسه انصاریان.
شکوری، ابوالفضل (1380). درآمدی بر تاریخ نگری و تاریخ نگاری در مسلمانان. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
شمآبادی، مرضیه (1399). تحلیل دیدگاه رجالیان درباره سیاری. پژوهشهای قرآن و حدیث، 53(2)، 353-375.
شوشتری، محمدتقی (1410). قاموس الرجال. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
صالح عطیه، محمد (2001). رسم المصحف. طرابلس: جمعیه الدعوة الاسلامیه.
صفار، محمد بن حسن فروخ (1404). بصائر الدرجات. قم: مکتبه مرعشی.
صفدی، خلیل (1420). الوافی بالوفیات. بیروت: دار احیاء التراث.
صنعانی، عبد الرزاق (1392). المصنف. بیروت: مجلس العلمی.
ضاحی، فاضل جابر (2016). محاضرات فی منهج البحث التاریخی. دمشق: تموز.
طباطبایی، محمد حسین (1361). تاریخ قرآن. ترجمه سهیلا دینپرور. تهران: نشر فرهنگ قرآن.
طوسی، محمد بن حسن (1373). رجال طوسی. قم: جامعه مدرسین.
طه، عبدالواحد ذنون (2004). اصول البحث التاریخی. بیروت: المدار الاسلامی.
عاملی کورانی، علی (1379). تدوین قرآن. ترجمه سید محمود عظیمی. تهران: سروش.
عاملی، جعفر مرتضی (1407). حقائق هامه حول القرآن الکریم. قم: موسسه النشر الاسلامی.
عاملی، جعفر مرتضی (1415). الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص). بیروت: دارالهادی.
عاملی، مرتضی (1377). حقائقی پیرامون قرآن کریم. قم: جامعه مدرسین.
عباسلو، احسان (1384). رویکرد ساختارگرا. نشریه کتاب ماه، (184)، 81-87
عتر، نورالدین (1926). علوم القرآن الکریم. دمشق: الصباح.
عسکری، مرتضی (1416). القرآن الکریم و روایات المدرستین. تهران: مجمع الاسلامی.
علاف، ادیب (2001). البیان فی علوم القرآن. دمشق: مکتبه الفارابی.
علویپور، سید محسن (1395). گفتارهایی درباره تاریخ و همکاریهای بین رشتهای. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
علوی علیآبادی، فاطمه و همکاران (1402). مطالعه ساختارگرایانه اندیشه انحرافی قرآن بسندگی در رویداد تاریخی قتل عثمان بن عفان. مطالعات تاریخی جهان اسلام، (23)، 148-172.
علوی علیآبادی، فاطمه و همکاران (1402). واکاوی تأثیر قاعده رجالی «الصحابه کلهم عدول» بر فتنه انگاری قتل عثمان. پژوهشنامه کلام اسلامی، (17)، 33-70.
علی صغیر، محمد (1420). تاریخ القرآن. بیروت: مؤسسه الدراسات.
غیب هرساوی، حسین (1422). خادم الامویین محمد بن شهاب زهری. الفکر الاسلامی، (27)، 179-230.
قفطی، علی بن یوسف (1406). إنباه الرواة على أنباه النحاه. قاهره: دارالفکر العربی.
کردی، محمد طاهر بن عبدالقادر (1953). تاریخ القرآن و غرائب رسمه. مصر: مکتبة حلبی.
کوثرانی، وجیهه (2012). تاریخ التاریخ. بیروت: مرکز العربی للابحاث و الدراسات السیاسیه.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407). اصول الکافی. تهران: دار الاسلامیه.
گروه پژوهشی (1393). در مکتب اهل بیت(ع)، مصحف امام علی(ع). قم: مجمع جهانی اهل بیت(ع).
گروه روش شناسی و تاریخ نگاری (1393). گفتارهایی در باب تاریخنگاری و روششناسی تاریخی. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
گروه نویسندگان (1387). بررسی علمی تطبیقی رسم المصحف و ضبط المصحف. تهران: مرکز نشر قرآن.
لورنس، کریتس (1399). برساخت گذشته درآمدی بر نظریه تاریخ. ترجمه ماریا ناصر. تهران: سمت.
مالقی اندلسی، محمد بن یحیی (1405). التمهید و البیان فی مقتل شهید عثمان. قطر: دارالثقافة.
مامقانی، عبدالله (1431). تنقیح المقال. قم: مؤسسه آل البیت(ع).
مانسلو، آلن (1394). واساخت تاریخ، ترجمه حمید مرادی سده. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار. بیروت: دارالرضا.
محمدی، محمد حسین (1385). تاریخ قرآن. قم: مرکزجهانی علوم اسلامی.
محیسن، محمد سالم (1400). فی رحاب القرآن الکریم. قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه.
مدرسی طباطبایی، محمد حسین (1380). ستیزههای دیرین درباره تحریف قرآن. ترجمه محمد کاظم رحمتی. هفت آسمان، (11)، 41-78.
مزی، جمال الدین یوسف (1413). تهذیب الکمال فی اسماء الرجال. بیروت: موسسه الرساله.
مظلومی، رجبعلی (1401). پژوهشی پیرامون آخرین کتاب الهی (سرگذشت قرآن). تهران: نشر آفاق.
معارف، مجید (1383). درآمدی بر تاریخ قرآن. تهران: انتشارات نبأ.
مفتخری، حسین (1391). مبانی علم تاریخ. تهران: سمت.
مفید، محمد بن محمد (1413). الجمل و النصرة. قم: کنگره مفید.
مکالا، سی، بی، ین (1395). بنیادهای علم تاریخ. ترجمه احمد گل محمدی. تهران: نشر نی.
ملائی توانی، علیرضا (1386).درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ. تهران: نشر نی.
ملطی، غریغوریوس (بیتا). تاریخ المختصر الدول. بیروت: دارالمسیرة.
منقری، نصر بن مزاحم (1404). وقعه صفین. قم: مکتبه آیت الله مرعشی نجفی.
مهدوی، سیدنورالدین (بیتا). نویسندگان وحی پیامبر(ص). قم: انتشارات اسلامی.
مهرابی، محمد (1397)، تأملاتی در تاریخ پژوهی. قم: نشر ادیان.
میرمحمدی زرندی، ابوالفضل (1420). بحوث فی تاریخ القرآن و علومه. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
میلادی، ریاض (2016). الکتاب اصلا من اصول التشریع. بیروت: ناشرون مؤمنون بلاحدود.
ناصح، محمد (1395). نقش زهری در روایات جمع قرآن. حدیث پژوهی، (86)، 167-190.
نجار، عبدالامیر (2013). موجز تاریخ القرآن. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
نجاززادگان، فتح الله (1426). سلامة القرآن من التحریف. تهران: نشر مشعر.
نکونام، جعفر (1378). مصحف امام علی (ع) و سه مصحف دیگر. تهران: انتشارات مسعی.
نمازی شاهرودی، شیخ علی (1419). مستدرک سفینة البحار. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
نولدکه، تئودور (2004). تاریخ القرآن. بیروت: مؤسسه کونراد.
ولد عبدالله، سید محمد (1971). السند القرآنی. بیروت: دارالکتاب العلمیه.
هدایت پناه، محمدرضا (1388). بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
هلالی، سلیم بن قیس (1405). کتاب سلیم بن قیس. قم: الهادی.
هوفر، بیتر تشار (2006). تناقضات المورخین. ترجمه قاسم عبده قاسم. قاهره: فرق المشروع القومی للترجمه.
هیأت مؤلفان (1380). نگرش نوین بر تاریخ و علوم قرآن. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
هیکل، محمد حسین (2013). عثمان بن عفان. قاهره: مؤسسه هنداوی.
یاری، یاسمن (1393). تأثیر ساختارگرایی نسل اول و دوم. تاریخ نگاران مکتب آنال، (36)، 117 -129.
یثربی، یحیی (1383). نقد ضرورت یا ارزش. نشریه کتاب نقد، (33)، 269-287.