تحلیل تطبیقی عدالت توزیعیِ دوران عثمان و علی بن ابی‌طالب (ع) بر اساس نظریة جان‌رالز

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد تاریخ اسلام، دنشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، تهران، ایران

10.22059/jhic.2024.374570.654474

چکیده

عدالت توزیعی از دیرباز جزء مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده و تاکنون دیدگاه‌های گوناگونی نیز دربارة آن ارائه‌ شده است. یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان در این زمینه، جان‌رالز(اقتصاددان آمریکایی قرن بیستم) است که این پژوهش می‌کوشد ضمن مقایسة اقتصاد سیاسی دو دورانِ خلیفة سوم و امام علی (ع)، به‌تحلیل آن دوران بر اساس چارچوب نظری برگرفته از عدالت توزیعی مورد نظر جان‌رالز نیز بپردازد. مواردی، چون تصدیق حق مساوی برای همه، نادیده‌گرفتن بخشی از حق ثروتمندان به‌نفع مصالح همگان، دخالت دولت عدالت‌گر با ابزار و برنامه ازجمله دیدگاه‌هایی است که در کتاب نظریة عدالت او بیان‌شده است. دورة خلیفة سوم، شاهد شکاف روزافزون طبقاتی، تمرکز ثروت در طبقه‌ای خاص و ظهور پدیدة انحصار (رانت) هستیم. امام علی(ع) می‌کوشند تا ضمن اصلاح شیوة توزیع درآمدها، به‌اصلاحات بر مبنای کرامت انسانی و نه عشیره‌ای، ترجیح مصالح عمومی بر منافع فردی و طبقاتی نیز دست زنند. یافته‌های تحقیق ضمن آنکه بر تفاوت فاحش اقتصاد سیاسی این دو دوره تأکید می‌کند، عدالت توزیعی امام علی (ع) را نیز در ابعادی فراتر از نظریات جان‌رالز نشان می‌دهد. نتایج به‌دست آمده می‌تواند بیانگر این امر باشد که در میراث تمدنی اسلام از اسوه‌های برجسته‌ای برخورداریم که اندیشه و عملکرد آنان می‌تواند در سطح بسیار عالی‌تری از نظریه‌پردازان معاصر مورد توجه قرارگرفته و الگویی مناسب برای آسیب‌شناسی اقتصادی در عصر حاضر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Analysis of Distributive Justice during the Eras of Uthman and Ali ibn Abi Talib: A Study through John Rawls's Theory

نویسندگان [English]

  • asghar qaedan 1
  • zahra nazarzadeh 2
  • adeleh azarmnejhad 3
1 Associate Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Master's Graduate in History of Islam, Faculty of Literature and Humanities, Alzahra University, Tehran, Iran
3 . Master's Graduate in History of Islam, University of Islamic Denominations
چکیده [English]

Distributive justice has long been a central concern of governments, and numerous perspectives have been offered on this topic. John Rawls, a prominent 20th-century American political philosopher, is a key theorist in this field. This article compares the political economies of the eras of the third and fourth Caliphs, Uthman and Ali ibn Abi Talib, analyzing these periods through a theoretical framework derived from Rawls's theory of distributive justice. Concepts such as recognizing equal rights for all, prioritizing the collective interest over the interests of the wealthy, and advocating for just government intervention through distributive mechanisms are central to Rawls's argument in A Theory of Justice. During Uthman's caliphate, a growing divergence from the values of the prophetic era emerged, marked by increasing social stratification, the concentration of wealth within a specific class, the rise of an aristocracy, and the emergence of monopolies. Ali ibn Abi Talib, in contrast, sought to regulate and improve the distribution of wealth and income, implementing economic reforms that prioritized human dignity over kinship ties and public welfare over individual and class interests. This research emphasizes the significant differences between the political economies of these two periods, highlighting dimensions of Ali ibn Abi Talib's approach to distributive justice that extend beyond Rawls's theoretical framework. These findings offer a valuable model for understanding contemporary economic challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political economy
  • distributive justice
  • John Rawls
  • Ali bin Abi Talib
  • Uthman